Flick- och pojkböcker?

I dagens DN finns en intressant artikel om svenska ungdomsböcker där Emma Granholm (som jag ännu inte läst) Katarina von Bredow, som kör lite väl mycket drama för min smak ofta, men som eleverna gillar och slutligen Johanna Lindbäck som är en av mina favoriter. Lotta Olsson som skrivit artikeln menar att många ungdomsförfattare förlitar sig för mycket på enkla Hollywood-slut, samt att ungdomslitteraturen är för könsuppdelad. De tre nämnda författarna skriver till exempel flickböcker menar Olsson. Flickböcker, inte som en förolämpning, utan snarare ett konstaterande gjort med en viss besvikelse.

Måste en bok av en kvinna om en flicka läsas av endast flickor? Kanske är det så. Då kvinnor verkar ha lättare att läsa böcker av män om män än män har att läsa böcker om kvinnor av kvinnor är det inte överraskande att det ser ut på samma sätt hos ungdomar.Säljanalyserna visar i alla fall det, men å andra sidan läser barn det de får (förhoppningsvis) och som köpare är det viktigt att motarbeta det könsstereotypa. Det betyder inte att jag aldrig köper glittriga böcker om älvor till min guddotter, men jag köper annat också. Varför inte köra lite mer ”både och”.

Speciellt när det gäller lättlästa böcker blir stereotyperna tydliga. I alla fall på ytan. Böcker för killar handlar inte sällan om våld och droger, men faktiskt också om kärlek. Johnna Lindbäcks bok Tänk om det där är jag handlar om en tjej, men den hon träffar är en kille. Han är också viktig. Kan inte en kille läsa om det?

Vem har bestämt att det finns flickböcker och pojkböcker? Vem har bestämt att en bok av en kvinna om en flicka ska läsas av flickor? Och om det är så, spelar det egentligen någon roll?

Och mitt fantastiskt genomtänkta svar blir ”jag vet inte”.

Mina elever läser hellre om kärlek än om våld och droger. De tycker att det ska vara trevligt att läsa. Det här gäller både flickor och pojkar. Det tog dock ett tag innan jag fattade det, så fast var jag i mina egna fördomar. Det är väldigt lätt att slentrianmässigt rekommendera olika böcker till killar och tjejer. Jag har slutat med det och ser med glädje att läsningen i klassen faktiskt är riktigt könsneutral.

Spelar det då någon roll om tjejer trycker i sig flickbok efter flickbok? Om kvaliteten är så hög som den trots allt ofta är blir jag inte oroad. Om boken går ut på att tjejer ska anpassa sig efter killarna och förhålla sig passiva blir jag dock orolig, eller om killarna beskrivs som hårda och våldsamma knarkare som aldrig älskar eller gråter. Det är skillnad på böcker och böcker. Som lärare och förälder är det min uppgift att hitta bra böcker till både mina barn och andras ungar.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Flick- och pojkböcker?

  1. Matilda skriver:

    Det var intressant att läsa!

  2. frid skriver:

    Läste också artikeln i boklördag. Har slukat det mesta av Bredow och även testat Lindbäck men har av någon anledning inte läst något av Granholm trots att eleverna gillar hennes böcker. Bestämde mig därför att läsa hennes debut ”Simon & Sophie”. Avslutade den för någon timme sedan efter att ha sträckläst sedan igår. Lite konstigt slut som kändes som starten på en ny bok men den var ändå riktigt, riktigt bra och jag vet precis hur jag ska bokprata om ”Simon & Sophie”. Nu måste jag läsa Granholms senaste. Pronto!

    Mycket bra blogg. Men jag gillade den förra där man som läsare kunde välja barn- och ungdomsböcker som kategori.

    • Lilla O skriver:

      Har Sim0n & Sophie på jobbet, men har inte läst den. Dags att göra det kanske. Tack för de fina orden, vill du hitta ungdomsböcker finns det en etikett mitt i havet där du hittar inlägg om dem. Lite krångligare kanske, men jag hoppas att det ska funka lika bra.

Kommentera

