Nobelalfabetet L

Dags för bokstaven L i Lyrans Nobelalfabet och det blir svårare och svårare att hitta bra kandidater. Som vanligt är uppgiften att presentera en pristagare och en bubblare som kanske kommer att prisas i december:

1. Doris Lessing skrev jag om på D, annars hade hon varit det självklara valet tills jag märkte att jag faktiskt inte skrivit om Selma Lagerlöf. Då är det definitivt dags!

Lagerlöf fick priset 1909 med motiveringen ”på grund av den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning” och var den första kvinnan som prisades.

Jag kan tycka att hon blir lite styvmoderligt behandlad inom litteraturvetenskapen. Visst är hon stor, men inte kan hon mäta sig med de stora gubbarna. Hon är ju bara en dam som skriver sagor. Eller? Så lät det allt för ofta när jag läste litteraturvetenskap i Göteborg och droppen var när hon i en bok visserligen kallades för ett unikum, men med en inte så lite nedlåtande ton.

För mig är Lagerlöf en av de största och hennes böcker har klarat åldrandet bäst, kanske för att de inte var samhällskritiska utan mer tidlösa.

2. Det var länge sedan jag läste något av Marc Levy, men de böcker jag läst av honom är fantastiska. Bäst tycker jag om Om det ändå vore sant om en man som hittar en mystisk kvinna i sin garderob. Var är du? om en väldigt speciell vänskap är också väldigt bra.

Han har skrivit en massa böcker sedan dess, men jag hittar inga som verkar finnas översatta till svenska. Får ta och köpa någon på engelska kanske.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

