Uppföljning

Jag har en tendens att inte följa upp det jag påbörjat. I alla fall när det gäller bloggen (och ibland annars också) det är så mycket roligare att starta än att knyta ihop, även om det på många sätt är skönare att avsluta något riktigt.

Därför tänker jag berätta att DN:s kulturpris inte gick till Johannes Anyuru som jag hoppades, utan till Noomi Rapace och det är inte fy skam det heller. Jag gillar hennes utstrålning, men jag har inte sett mycket av henne då jag kanske är den enda personen i Sverige som inte sett Millenium-filmerna. Känner mig inte jättesugen heller. Möjligen den första som jag tyckte var bäst när jag läste den.

Andra knuten handlar om omröstningen som gjordes på bokbloggen med det kanske bästa namnet Du är vad du läser i slutet av året. Min lista såg ut så här.

Listan som röstats fram ser ut så här (siffrorna framför anger hur många som röstat på den/dem):

12 Utvandrarna
8 Låt den rätte komma in
7 Mig äger ingen
7 En komikers uppväxt-serien
7 Doktor Glas
6 Dvärgen
6 Den allvarsamma leken
5 Mumin-serien
5 Mina drömmars stad-serien
5 Maken
4 Ronja Rövardotter
4 Ormens väg på hälleberget
4 Ondskan
4 Millennium-trilogin
4 Kejsaren av Portugallien
4 Janne, min vän
4 Gösta Berlings saga
4 Bröderna Lejonhjärta

Ja du, Utvandrarna är något utöver det vanliga, men inget jag känner för att läsa om. Den fanns inte heller med på min lista. En tämligen överlägsen vinst ändå.

De böcker jag hade med som finns på listan är Mig äger ingen, En komikers uppväxt, Den allvarsamma leken, Mina drömmars stad, Gösta Berglings saga. Jag tycker också mycket om Låt den rätte komma in, Janne, min vän och Kejsaren av Portugallien. Böcker jag läst men aldrig skulle haft med på listan är Ondskan och Millenum-trilogin. Jag tog inte heller med någon Astrid Lindgren, men om jag skulle gjort det ligger Mio min mio närmast till hands.

Böcker jag inte läst, men vill läsa är Dvärgen och Maken.

Hans har också gjort en lista över de författare som fick flest röster och den ser ut så här:

13 Vilhelm Moberg
13 Hjalmar Söderberg
11 Selma Lagerlöf
10 Astrid Lindgren
9 Pär Lagerkvist
9 John Ajvide Lindqvist
8 Jonas Gardell
7 Åsa Linderborg
7 August Strindberg
6 Tove Jansson
6 Torgny Lindgren
6 Harry Martinson
6 Gun-Britt Sundström
5 Peter Pohl
5 Per Anders Fogelström
4 Stig Dagerman
4 Stieg Larsson
4 Maria Gripe
4 Jonas Hassen Khemiri
4 Jan Guillou

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppföljning

  1. Karin/Bokcirkel skriver:

    Dvärgen har jag läst. Tyckte mycket om den. Läste den eftersom vi var tvunga på litteraturvetenskapen på universitetet. =)

    • Lilla O skriver:

      Ibland är det bra att bli tvingad, men det var först på Universitetet jag uppskattade det. Innan vägrade jag bara läsa det som hemska lärare ville bestämma. Försöker ha det i minnet när jag försöker få mina elever att läsa 😉

  2. Maria skriver:

    Millennium-triologin börjar att visas som serie i SVT den 20 mars. Se den då – du kommer inte att ångra dig.

Kommentera

