Tjejer kan definitivt

Melodifestivalen må vara grabbarnas tävling, men OS tillhör tjejerna. Okej, Björn Ferry har också tagit en medalj och skulle kanske dessutom kunna platsa i melodifestivalen, men det är tjejerna som är bättre än bra när det gäller. Dags för Anna Haag igår och jag trodde länge att det bara skulle bli en fjärdeplats. Vi satt och gungade fram och tillbaka i soffan för att få henne att åka snabbare och se det kunde hon! En silvermedalj är ruggigt bra av skidåkaren som få hade som medaljkandidat för några veckor sedan.

Ikväll är det super-G med super-Anja. Kul med ännu en medalj, inställningen har hon helt klart och säger sig själv satsa på guld. Helena Jonsson verkar ha fått tillbaka lite självförtroende och det hade varit riktigt, riktigt roligt om hon fick revansch på söndag.

Super-G kl 19.00 och skidor 22.30 blir det idag. Klarar mig bra utan curling, backhoppning och freestyle-kval.

Det här inlägget postades i Musik, Sport och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tjejer kan definitivt

  1. Anders B Westin skriver:

    Lilla O
    Vem är det som trott att kvinnor inte kan.
    Vi hade dött ut som art om så vore fallet.

    Men eftersom mannen evolutionärt är en sk ”parasithona” så har mannen tvingats skapa vissa beteenden som kompensation till avsaknaden av en livmoder.

    och det går väl inte att vara arg på en livmoder.

    • Lilla O skriver:

      Parasithona, jo jag tackar ja. Ska vara en man för att våga uttala de orden. Just i Melodifestivalen är det ju hemskt nog så att bara unga män som kanske tilltalar kvinnornas livmoder som gått vidare. Visst är det skandal. 😉

  2. Lotta - hyllan skriver:

    Ja det var en ruggigt spännande skidtävling igår, ska bli spännande att se hur det går för Anja nu om en stund…

  3. Anders B Westin skriver:

    Som kvinna kan man inte begära att män skall se på kvinnor som män gör med män.
    Det är två skilda dimensioner.

    Jag har ofta funderat över denna fråga. Vad är det egentligen som män ”letar” hos kvinnor? Och det omvända.
    En sak är säker. Det är inte alltid det som kvinnor vill och själva tycker är viktigt.

    En slags missfit i föreställningar.

    Därav den sk könskonflikten.

    Det är just nu väldigt mycket diskussioner om kvinnor i bolagsstyrelser.

    Hmm tänker jag. Jag har aldrig träffat en man som längtat efter en kvinna som sitter i en styrelse. Finns säkert någon. Men jag har aldrig träffat någon.

    Män i allmänhet skiter fullständigt i om kvinnor har snygga handväskor, bilar, statusjobb eller andra attribut.

    Det är personen som står i centrum. Är hon den underbara ikonen som jag drömt om sedan tankarna om det motsatta könet började spira.

    En sannolik orsak till männens oförstående attityd till kvinnlig frigörelse och karriär. Män i allmänhet vill bara ha en snäll och varm kvinna som man kan uppleva som en trygg bas. Kanske en förlängning av den förlorade mamman.

    Begär inte att män skall förstå på något annat sätt än att kvinnor skall vara så där underbara och nöjda med livet som tex:

    http://andersbwestin.wordpress.com/2010/02/19/anna-haag-gladjespridaren-tog-silver/

    eller min egen livskamrat. Nästan alltid en positiv ljuspunkt i tillvaron.

    • Lilla O skriver:

      Jag har lite svårt med generaliseringar du gör Anders, men hoppas att det är för debattens skull. Man kan som kvinna inte begära att män ska se på en som de ser på andra mäns skriver du. Jag är kvinna, inte man och är inte intresserad av att bli man heller. Däremot är jag intresserad av att ses som en kompetens person. Jag skiter också i vad kvinnor har för handväskor och vad män har för bilar, men antar att du menar att status mellan män är viktigt?! Självklart vill män inte ha in 50% kvinnor i bolagsstyrelser, det betyder ju att många män mister sin makt. Jag hade dock önskat att kompetens fick styra, vilket inte är fallet nu. Se bara på Norge som fått mer kompetenta styrelser efter att de infört kvotering. Ingen vill självklart lämna ifrån sig makt frivilligt.

      Att alla män endast söker en snäll, varm kvinna som är underbar och nöjd med livet låter ju lite gulligt, men är det inte väldigt nedlåtande mot män att säga så? En bra livskamrat vill väl alla ha, men att kvinnan endast ska vara en ikon är ett konstigt sätt att se på både män och kvinnor måste jag säga.

Kommentera

