Dags att observera

Då vår skola fått ett gäng pengar från skolverket för att arbeta med genus kommer jag äntligen att få tid att göra klassrumsobservationer. Totalt är vi sex personer som görs fria från undervisning under en vecka för att istället tillbringa tid ute i klassrummen. Jag ska tillsammans med en manlig kollega (såklart) vara i fem klasser från lika många program. Allt från BP till BF och det ska bli riktigt spännande.

Vad ska vi då titta på? Vi ska titta på samspelet mellan elever och andra elever och mellan elever och lärare. Vi ska undersöka hur den dolda läroplanen (det vi förväntar oss av elever, men inte säger rakt ut) och den dubbla dolda läroplanen (där behandling utifrån kön står i centrum) som faktiskt påverkar oss mer än vad många tycks tro. Våra förväntningar på eleverna styr hur vi behandlar dem, medvetet eller omedvetet. Det handlar inte bara om genus och det är inte heller bara detta vi kommer att undersöka.Taltid, hur man får ordet, språkbruk, väntetid är saker vi kommer att titta på.

Det handlar om att ta på genusglasögonen och faktiskt bli medveten om hur vi agerar. Att tro att vi behandlar flickor och pojkar lika är väldigt naivt. Kanske slutar diskussionen med att vi kommer på att det inte spelar någon roll, eller så lär vi oss något nytt. Hur som helst är det alltid bra att synliggöra och även tydliggöra. Skolan har dessutom, enligt LPO-94 ett ansvar att motarbeta traditionella könsmönster. Då måste vi vara överens om vad det innebär.

Syftet är att hitta mönster och situationer att diskutera vidare utifrån, inte att sätta dit någon. Vi har trots allt valt att hälsa på hos kollegor som faktiskt vill ha oss där. Jag tror att det blir bäst så.  Faktum är ändå att inställningen till genus har ändrats under de snart tre år som vi haft uppdraget som genuspedagoger. I början var det mycket halvkassa (läs plumpa) skämt och många var också både rädda och oförstående inför vårt arbete. Vad skulle vi egentligen göra?

Från skolverkets rapport Diskriminerad, trakasserad, kränkt? kommer följande tänkvärda citat:

”Genom att synliggöra värderingar och mönster förebyggs kränkningar och andra uttryck för bristande respekt för människors lika värde. Detta gäller alla former av sänkningar och alla diskrimineringsgrunder: kön, funktionshinder, religion/trosuppfattning, etnicitet, sexuell läggning, könsöverskridande identitet.”

Målet måste ändå vara att alla som arbetar inom skolan (och gärna alla andra i samhället också) har ett normkritiskt förhållningssätt.

Jag är långt ifrån perfekt och märker att jag ibland gör rätt lustiga saker. När någon kommer sent till exempel. Någon som gjort det förr får en argare kommentar än den som inte gör det så ofta. Jag jobbar också med att inte bli argare på dem som själva blir arga (oftast killar) och lugnare mot dem som är lugna. Det kanske är mänskligt att göra så, men det gäller att se upp så att förväntningarna inte styr vårt beteende.

Jag ser fram emot att få genomföra dessa observationer och att sedan få diskutera dem med mina kollegor. Det ska bli riktigt spännande!

Advertisements
Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dags att observera

  1. Morrica skriver:

    Oh, grattis! Vilket härligt projekt, kommer du att berätta lite om det här?

  2. Bea skriver:

    Låter intressant och det är verkligen ett jätteviktigt jobb. Ha det så kul!

  3. Hanna skriver:

    Jag ser verkligen fram emot att få läsa om dina erfarenheter från den här veckan. Så fantastiskt bra att ni får möjligheten att göra detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s