Tematrio – Naturskildringar

Svår tematrio den här veckan. Jag är inget jättefan av naturskildringar och har dessutom rätt dåligt minne när det gäller den aspekten. Kör på tre miljöer som fastnade trots allt:

1. Shanghai är egentligen den riktiga huvudpersonen i En röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong och Beijing i Jadeögat av Diane Wei Liang. Dessa båda deckare fångade mig främst genom sina miljöbeskrivningar och gav mig stor lust att resa till Kina. Däremot känns det efter läsningen inte så lockande att vara kines, men det är en helt annan historia.

2. I Karin Alfredssons fantastiska bok 80° från Varmvattnet utspelar sig i ett varmt och fattigt Zambia. Inte en direkt lockande miljö, men en väldigt levande beskriven sådan. Beskrivningarna av personer och miljö går hand i hand och det gör boken väldigt levande.

3. När det är riktigt stressigt kan jag drömma om att ge mig av långt in i skogen till en liten stuga och bara njuta av tystnaden och ensamheten. Precis detta gör Susanne i Helena von Zweigbergks Sånt man bara säger. Huset och miljön runt omkring beskrivs så fantastiskt att jag själv blir sugen på att flytta dit. Jag blir också minst lika frustrerad som Susanne när hennes syrra dumpar sin tonårsgrabb mitt i det fridfulla paradiset.


Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

