Hur är det med kontrollbehovet?

Idag kommer Emma Pihls bok Let go! Bli fri från ditt kontrollbehov ut på Forum Bokförlag. Den som ser mitt hem skulle kunna tro att jag inte har något kontrollbehov alls och det har jag inte hemma. Där har jag gett upp. På jobbet däremot har jag grymt svårt att släppa kontrollen och inser nog tyvärr lite väl ofta att mitt sätt är det rätta. Det här kändes därför som en bok för mig.

Emma Pihls bok handlar i mångt och mycket om att kontrollera det man kan kontrollera, det inre och sluta försöka kontrollera det som sällan kan kontrolleras, det yttre. Genom ett stort antal frågor och övningar kan vi som läsare släppa ett kontrollbehov som på många sätt är meningslöst. Syftet är att läsaren ska bli vän med sitt kontrollbehov och Emma vill visa ”hur du tar makten över när, hur, vad och om du vill kontrollera. Och upptäcker ett liv som är fritt, levande och lustfyllt!”

Visst låter det bra? Tanken är god helt klart och det är absolut ingen dålig bok, men extremt fullspäckad. Den är 254 sidor lång, men jag har svårt att ta mig igenom den. Den är så fylld av exempel från verkligheten där hur många människor som helst exemplifierar hur de lider av sitt kontrollbehov och hur de blivit fria från det. Några röster är alltid trevliga att höra, men det bli för mycket. Övningarna och frågorna är säkert också bra i lagoma doser. Nu blir jag mest matt.

Jag tror inte att Let Go! Bli fri från ditt kontrollbehov är en bok man ska läsa från pärm till pärm. Jag kommer istället ta fram den då och då och läsa några sidor. Jag tror att den ger mig bra mycket mer då. Emma Pihl är coach och föreläsare och jag tror att hon är en fantastisk sådan. Kanske skulle hon inte försökt få in all sin kunskap i denna första bok. Det blir för mycket på en gång och det känns nästan som om författaren är rädd att inte bli tagen på allvar och därför gång på gång försöker bevisa att hon har en stor kunskap. Det är jag övertygad om att hon har och hade varit det även efter en luftigare och mer lättsmält bok.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur är det med kontrollbehovet?

  1. Helena skriver:

    Den boken låter definitivt som något för mig. Mitt kontrollbehov är rätt stort vilket ibland kan vara lite problematiskt. Jag tycker dock om att den här boken också verkar se det som en tillgång att använda sig av.

Kommentera

