Nobel, Norden, nykomlingar och annat på N

Här kommer facit till veckans frågor rörande bokstaven N:

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Jag tycker att författare som får Nobelpriset brukar vara läsvärda. Egentligen är det bara en bok jag läst som jag inte gillade alls och det är Günther Grass Blecktrumman med en synnerligen osympatisk huvudperson. Extra kul är det såklart om jag läst författaren innan han eller hon fått priset, men det har än så länge bara hänt två gånger då Coetzee och Lessing fick priset. Däremot är det få pristagare jag läst fler än en bok av. Lite mycket avbockning blir det tyvärr lätt för en tävlingsmänniska som jag. Tycker också att det är riktigt kul att spekulera i vem vinnaren kommer att bli och kilar gärna direkt till biblioteket när det står klart vem pristagaren är.

Vem är din nordiska favoritförfattare?

Jag vet att flera av er får krupp när det handlar om favoritförfattare, men välj flera då om det känns jobbigt. Jag kör en kvartett av författare jag läst fler än en bra bok av, Unni Lindell får stå för deckarsidan, Erlend Loe för det absurda, Inger Christensen för det poetiska och Jens Christian Grøndahl för det mer känslosamma .

Vem är den senaste nykomling du läst?

I måndags skrev jag om debutanten Eli Levéns bok Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats. En bok som inte är skriven för mig, men som är helt okej. En riktigt bra debutbok jag läst i år är Allt är bara bra, tack av Moa Herngren.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Visst ställer jag ruggigt dumma frågor? Det är klart att det finns författare jag är nyfiken på. Problemet är inte att hitta nya författare, snarare att begränsa listan. För att nämna några säger jag Douglas Coupland, Assia Djebar  och Alice Munro. Det är klart att det finns författare alla är nyfikna på. Jag är bara lite nyfiken på vad ni inte läst som jag tycker att ni ska läsa (eller hoppa över).

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nobel, Norden, nykomlingar och annat på N

Kommentera

