Farväl till Jans-Olars Buör

Min farmor begravdes idag. En begravning är hemsk och vacker på samma gång. Ett tillfälle att ta farväl och att faktiskt träffa sin familj. Jag har bara två kusiner och vi ses inte så ofta trots att de bor i stan. Vi har dock många gemensamma minnen och de är viktiga personer för mig. Det brukar bli några barnkalas under året, ett sms efter en riktigt härlig vinst för Blåvitt och i sommar kanske en gemensam tur till farmors hus i Dalarna. Där tillbringade vi våra barndomssomrar och det är en viktig plats.

Det blev mycket prat om Dalarna idag. Vi sjöng en sång som farmor och hennes syskon skrivit texten till om fäbovallen Jans-Olars som var deras sommarhem. Jag sjöng högt och tydligt för farmor, samma sång som hon sjöng för mig och min man på vårt bröllop, samma sång som hon och hennes syskon sjöng på somrarna när vi träffades hela släkten.

Den slutar ”Farväl till Jans-Olars buör, farväl med sommaren. Jag önskar mest på jorden, få komma dit igen” och det var verkligen barndomens Gagnef som var hemmet, trots att hon bott i Göteborg i mer än 60 år.

Begravningen var fin, men kyrkor är ingenting för mig. Det är vackert och stämningsfullt. Härlig är jorden är fantastisk och det kändes bra att få tända ett ljus för farmor och gamlamormor då kyrkan verkligen hade en viktig plats i deras liv. Själv vill jag inte ha någon kyrklig begravning och överlämnas till gud. Helst skulle jag vilja ha en fest där folk pimplar vin, gråter en skvätt, skrattar åt att dumt jag gjort, svär lite över mina dåliga sidor och minns de som var bra.

Egentligen vill jag inte ha någon grav heller, men det kan inte riktigt jag bestämma då det inte är för mig graven ska vara.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

