Dagens undervisningsfrågor

Vi kom fram i morse att det faktiskt är lite löjligt att bara kalla de observationer vi gör för genusobservationer. Det handlar om så mycket mer, kanske framför allt en start på diskussioner om olika klassrumssituationer.

Hur ser gruppindelningen ut när eleverna ska arbeta i projekt? Bygger de på förväntningar vi har på eleverna? Ger vi alla elever samma chans att ta ansvar?

Det talas ofta om att det finns en ”anti-plugg-kultur” bland killar och då menar man att de protesterar högt och tydligt, samt blir utåtagerande. Finns det andra sätt att uttrycka  ”anti-plugg-tendenser”? Hur ser de tysta elevernas protester ut?

Genusfrågor tenderar att handla om identitet. En identitet vi skapar i samspel med de normer och värderingar som styr i samhället.  Bland härskartekniker som brukar uppmärksammas finns en hel del som handlar om genus och de könsroller som vi bör stiga in i för att inte sticka ut. Dubbelbestraffning är inte sällan vanlig, t.ex. vill vi att tjejer ska ta för sig, men inte bli för stökiga. Jag har kommit på mig själv med att reagera väldigt starkt på utåtagerande tjejer, medan jag accepterar eller ursäktar killars beteende mer. Vad sänder det ut för signaler?

Jag kommer att återkomma mer till härskartekniker och observationer under veckan.

Advertisements
Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens undervisningsfrågor

  1. fullbokhylla skriver:

    Jag som umgås med mycket små barn för närvarande har en spaning:

    Många av flickmammorna tenderar att be om ursäkt när deras döttrar tar leksaker av andra barn på öppna förskolan. Det är som att de skäms och de säger ”hon måste lära sig att dela med sig”.

    När pojkar snor leksaker skrattas det mest, och när min lite timida son glatt låter folk ta ifrån honom leksaker utan att protestera tenderar både jag och andra att uppmana honom att ”tuffa till sig”.

    Hmm…

  2. Ping: Utvecklingssamtal, dubbelbestraffning och den dolda läroplanen. « Claudias blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s