Kalender för tjejer?

Är det tjejigt att ha en kalender?

Ett samtal mellan en elev och en lärare i klassrummet lät ungefär så här:

”Då redovisar du veckan 18.”

”Hur ska jag komma ihåg det?”

”Skriv upp det.”

”Men kan du inte påminna mig en vecka innan?”

”Du har väl en kalender? Skriv upp det där!”

”Kalender? Jag är väl ingen tjej.”

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kalender för tjejer?

  1. Paperback Lover skriver:

    Ja, jag tror det är tjejigt, men det behöver ju inte vara negativt.
    Kort undersökning på mitt jobb visade (4 tjejer, 18 killar (nu pratar vi vuxna människor alltså)): Alla tjejer har kalender, EN av killarna har det.
    När man är 16,17 kanske man inte vill vara som en tjej, när man är kille.

    MEN, killarna på jobbet har sina möten och dyl inlagda i mobilen som piper till när det är dags. Och en mobil är ju killigt att ha och det har ju för sjutton ALLA! Så hälsa honom det du. Att han kan skriva upp det i sin mobil och sätta larm.

  2. Agneta Eriksson skriver:

    Mobil eller kalender – bara det blir uppskrivet. Tänker ta den här dialogen som utgångspunkt för diskussion i mina klasser i alla fall. Kanonbra att få det på pränt!

  3. violen skriver:

    Påminner om när jag gick högstadiet på sent 60-tal. Sista lektionen satt vi näst längst bak, bakom satt två killar. När lektionen var slut slog det aldrig fel, en knuff i ryggen, öh du vad har vi för läxa till i morgon?
    Men, det ska sägas, de ambitiösa killarna behövde aldrig knuffas! Och framför satt två tjejer som vände sig om och frågade samma fråga. och det ska sägas, ambitiösa tjejer var de inte. så kanske gränsen gick där då och går där nu…….:-)

Kommentera

