Boktips önskas

Ja så är det faktiskt. Nu gäller det inte till mig själv, för jag har böcker att läsa så att det räcker och blir över, utan till gymnasieelever.

I de pengar vi fått från Skolverket för att arbeta med genus och jämställdhet ingår en summa till böcker. Det kan vara skönlitteratur eller facklitteratur som på något sätt handlar om ämnet. En viss vidgning måste ske och identitet samt sexualitet ligger väl nära till hands.

Jag har kommit fram till några titlar:

Tusen gånger starkare av Christina Herrström

Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck

För bra för att dö av Christina Wahldén

Rani och Sukh av Bali Rai

Sandor slash Ida av Sara Kadefors

Ser mitt huvud tjockt ut i de här? av Randa Abdel-Fattah

Och några jag inte läst, men tror ska kunna passa:

Respekt -En sexbok för killar av Inti Chavez Perez

Ett nytt liv på köpet av Emma Granholm

Bryta om av Åsa Anderberg Strollo

Svenhammeds journaler av Zulmir Becevic

Sista berättelsen om oss av Mats Berggren

Vad är det för fel på dig? av Alicia Thompson

I det här trädet av Katarina Kieri och Per Nilsson

Bara inte du av Katarina von Bredow

Skuggvarelser av Magnus Nordin

Shoo Len av Douglas Foley

Om du var jag av Jessica Schiefauer

Rör vid mig av Malin Isaksson

De kallade mig Ise av Madeleine Krell

Med himlen som tak av Cannie Möller

Jag finns av Maja-Maria Henriksson

Förgiftade äpplens klubb av Lily Archer

Har du läst någon av böckerna får du gärna berätta vad du tror, om de passar eller inte?!

Jag tar också tacksamt emot andra förslag på böcker som på något sätt handlar om genus eller identitet. Gärna fler manliga författare, det verkar drälla av kvinnor bland ungdomsboksförfattarna!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Boktips önskas

  1. Paperback Lover skriver:

    En kvinna till, Sång till en fjäril av Maria Küchen.

  2. Martina skriver:

    Kukbruk av Manne Forssberg kanske? Verkar vara lik Respekt – en sexbok för killar.
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170011974

  3. fullbokhylla skriver:

    Dansa på min grav av Aidan Chambers handlar ju, bland annat, om sexualitet.

  4. Tekoppen skriver:

    Tycker att det saknas lite HBTQ-perspektiv? Finns ju hur många bra böcker som helst med HBTQ-tema och det rör ju verkligen genus och identitet!

    Här är några:

    Edelfeldt, Inger – Duktig pojke
    Levithan, David – Ibland bara måste man
    Croall, Moa-Lina– Sen tar vi Berlin
    Hjertzell, Maja – Henrietta är min hemlighet
    Holm, Elvira Birgitta – Drakvinter
    Kolterjahn, Marika – I väntan på liv
    Lindquist, Håkan – Dröm att leva
    Persson, Annika Ruth – Du och jag, Marie Curie
    Sandhagen, Ingrid – En av dem
    Timgren, Katja – Det jag inte säger
    Unenge, Johan– Astrid och hon, Liv
    Holm, Elvira Birgitta – Zip
    Nilsson, Åsa – Dags att våga?
    Olosson, Hans – Spelar roll

  5. Agneta Eriksson skriver:

    Bryta om kommer att funka jättebra! Mina handelsprogramselever gillade också en plats de kallar lyckan av Mårten Sandén. Temat är detsamma som i Vinterviken.

  6. Morrica skriver:

    http://curiousheathen.blogspot.com/2010/03/dudelit.html

    Befinner mig själv på samma jakt, men kan tipsa om att Joan Lindgards Across the Barricades, en Romeo och Julia-historia som utspelas i Belfast 1972, brukar vara uppskattad.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0435122037

  7. Lilla My skriver:

    Ett annat tips är Pittstim, av samma författare som Respekt men också av Gustav Fridolin.

  8. lustigkulle skriver:

    Ett gammaldags tips – Maskrosbollen av Tunström. Den är nog (vad vet jag!) mycket blygare än de som nämnts här. men bara jättebra.

  9. Toffs skriver:

    Jag skulle även vilja slänga in Naiv.Super av Erlend Loe i den här debatten. Mycket för att den väcker frågor om existens bland killar. Har jobbat med den i klass och man kan få väldigt bra och viktiga diskussioner med den som grund..Hoppas den inte fortfarande är slut från förlaget bara…

  10. Ylva skriver:

    ”Bryta om” och ”Bara inte du” är bra. Jag rekommenderar även ”Janis den magnifika” av Johanna Nilsson (som skrivit flera bra böcker, till exempel ”Hon går genom tavlan ut ur bilden”).

  11. Matilda skriver:

    Jag håller med om att Tusen gånger starkare är fantastisk!
    Av de du inte har läst har jag läst (och tycker om) Bryta om, Svenhammeds journaler, I det här trädet, Om du var jag och De kallade mig Ise.

    Några andra tips är:

    Zip av Elvira Birgitta Holm
    Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm
    Natthimmel av Sofia Nordin
    Sista chansen av Marta Söderberg

  12. Matilda skriver:

    Jag glömde tipsa om Tio saker jag hatar med mig själv av Randa Abdel-Fattah (samma författare som har skrivit Ser mitt huvud tjockt ut i den här?)

Kommentera

