Ett varv till

Måste bara lägga till några tankar kring betygssättning av lärare som jag skrev om igår. Debatten fortsätter i GP idag och det finns en hel del punkter som gör att politikerna kanske skulle utbrista i ett kollektivt ”Tänkte inte på det”.

Leder förslaget till betygsinflation? Absolut.

Finns det en risk att elever inte kan skilja på personen och undervisningen och använder betygssättning för att ”trycka dit” en lärare som gett dem ett lågt betyg? Utan tvekan.

Jag håller med läraren Margareta Arlebrink som säger så här:

”Man har pratat om att höja statusen för läraryrket, det här går åt precis fel håll. Vi har lång utbildning och ett myndighetsuppdrag. Nu ska barn bedöma vårt arbete. Barn sätter väl inte betyg på läkaren efter ett läkarbesök. Eller läsaren på journalisten. Barnet eller läsaren har ju inte hela bilden av hur uppdraget ser ut”

Ska då lärare inte utvärderas alls? Självklart ska de det. Ofta, mycket oftare än idag. Eleverna ska självklart få säga sitt och vi måste också bli bättre på att bjuda in varandra i klassrummen för att kunna diskutera saker som händer som vi kanske inte märker.

Jag har tillbringat veckan med att observera kollegor och elever (främst elever) och det har varit fantastiskt spännande. Alla borde få göra det. Riktigt roligt att få besöka olika program, inspireras av olika lärare och det bästa av allt är att jag lärt mig otroligt mycket. Genom att se andra och vidga sina vyer ifrågasätter jag också min egen undervisning.

Så fram för fler utvärderingar och ett öppnare pedagogiskt klimat i skolorna, men försök inte sätta dit oss med hjälp av våra elever.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

