Kulturfyran om fotbolls-VM, valet och RUT-avdrag

Så här skriver Ros-Marie på Kulturbloggen angående veckans Kulturfyra:

Vilket år vi har att vänta oss.
Först är det förstås en mängd musikfestivaler med intressanta artister som är på gång. Och i juni är det avspark för fotbolls-VM och i höst är det val. När det gäller valet kanske RUT-avdraget kan ha viss påverkan.
Så det finns en hel del jag vill fråga om i veckans Kulturfyra:

1. Lars Lagerbäck är officiellt presenterad som Nigerias förbundskapten.
Vilket lag kommer du att hålla på i fotbolls-VM?

Fotbolls-VM är alltid fotbolls-VM med eller utan Sverige. Min favorit är då England, men även om de själva tror att de tar guld (som vanligt) brukar det ju inte bli så. När de åker ut i kvarten på straffar får jag väl hålla på Portugal istället. De som brukar komma nästan ända fram. Annars vore det kul om det gick bra för några outsiders som Honduras, Elfenbenskusten eller Nya Zeeland. Lite kul att Lagerbäck coachar Nigeria, det blir väl stabilt och bra. Kul också om det går bra för Sydafrika!

2. Vilket block tror du vinner riksdagsvalet i höst?

Tror och hoppas blir förhoppningsvis det samma. Jag hoppas att det blir torsk för alliansen som definitivt fått mer tid än de borde fått redan. Hoppas att de tre röd-gröna kan hitta en bra balans mellan samarbete och profilering. Om det blir en för slätstruken debatt är jag nämligen rädd att SD får för mycket plats.

3. RUT-avdrag: tycker du att det är rätt att använda skattemedel till att subventionera hushållsnära tjänster?

Den här debatten gör mig så trött. Varför  pengar ska satsas på att subventionerna hushållsnära tjänster förstår jag faktiskt inte alls. Det dras ner på den offentliga sektorn hur mycket som helst och istället satsar man på detta för att ”skapa jobb”. Ser jag Maud Olofsson prata om pensionärer som tjänar på reformen en gång till spyr jag. Kvalificerat skitsnack är vad det är. Det finns andra jobb att skapa. Blanda nu inte ihop min ideologiska åsikt med att jag på något sätt skulle förminska kvinnor som städar. Det är inte jobbet i sig det handlar om, utan om de väldigt märkliga prioriteringar Alliansen gör gång på gång på gång på gång. Ja, ni fattar vad jag tycker tror jag.

4. Kommer du att gå på någon musikfestival i sommar?

Hade gärna gått på Way out West, men än så länge är det inte några direkta toppar presenterade. Annars är jag rätt kass på att komma iväg på festivaler. Eller väldigt kass om jag ska vara ärlig.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kulturfyran om fotbolls-VM, valet och RUT-avdrag

  1. Ping: Det fria ordets död II – PROTESTERA! « Nemokrati

Kommentera

