Tematrio -gamla svenskar

Lyran har med Fogelströms Stadserie och Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken som tillhör mina absoluta favoritböcker i sin trio. Jag hyllar dessa författare, men gör en annan trio med ”gamla svenskar”:

1. Selma Lagerlöf var den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur 1909 och av hennes böcker är det Gösta Berlings saga som är favoriten. Jag tycker också mycket om En herrgårdssägen och Kejsaren av Portugallien.

2. Karin Boye har skrivit otroligt vackra dikter som håller fortfarande. I rörelse är något av en favorit, men det finns många guldkorn. Jag har dock inte läst romanen Kallocain trots att jag tänkt göra det hur länge som helst.

3. Moa Martinsson skrev den gripande Mor gifter sig som jag läste hur många gånger som helst när jag var yngre. Det kanske är dags att bredda läsningen med fler böcker av Martinsson. Det finns en del att välja på.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tematrio -gamla svenskar

  1. L. skriver:

    Fina, fina författare alla tre! Boye kom med på min lista också, och de andra var definitivt bubblare.

  2. Vixxtoria skriver:

    Bra urval hos dig också! Kallocain måste du ju försöka läsa. Och jag kan verkligen rekommendera Ebba Witt-Brattströms avhandling om Moa Martinson, om du skulle känna för lite bredvidläsning.

    (Men vad hände med Lagerlöfs Löwensköldska ring? Va? Va?)

  3. Klotho skriver:

    Selma är Selma! …och Charlotte är en hjältinna. 🙂 Bra författarinnor, fast jag måste erkänna att uppskattar Moa mer som stridbar kämpe än som läsare av hennes böcker. Har varit i hennes hem och njutit av hennes helt fantastiska bibliotek dock, som då för femton år sedan fanns i hennes lilla röda stuga.

Kommentera

