Kulturfyran om sagor med tillhörande bokpris

Så här skriver Rosemari i Kulturbloggen:

Alice i Underlandet måste väl betraktas som en slags saga. Bra sagor är fantastiska berättelser med många bottnar och med en mängd betydelser.
Jag tänkte veckans Kulturfyra ska handla om sagor.

1. Vilken saga är den första du minns att du hört?

Den första sagan. Det var knivigt. En saga jag kommer ihåg från min barndom är den min farmors bror alltid berättade om hur han, min farmor, två systrar till och några vänner var på väg hem från en dag i skogen. Det började skymma, de var trötta och hungriga och de äldre barnen gick så snabbt att lillebror inte hann med. Plötsligt såg han flera små, gråa tomtar som vandrade i en lång rad en meter över marken. Den som gick längst fram spelade trumpet. Jag älskade den här sagan och vet att den finns inspelad. Kanske dags att åka till Dalarna och få återuppleva barndomen lite.

2. Om du är barnvakt och när barnen ska somna blir ombedd att berätta en saga: vilken saga berättar du då?

Om jag berättar blir det nog en variant av tomtesagan, men en favorit som jag gärna läser är Gruffalon av Julia Donaldson. Av klassikerna tycker jag mycket om H C Andersens Den ståndaktige tennsoldaten.

3. Vilken sagofigur skulle du vilja vara?

Det hade varit lite coolt att vara Nils Holgersson och flyga över Sverige. Synd att jag är så höjdrädd. Någon av Stadsmusikanterna från Bremer annars kanske.

4. Har du någonsin hittat på en egen saga? Vad handlade den om i så fall?

Grabbarna O vill gärna höra påhittade sagor och jag berättar när jag är ensam med dem. Barnsligt nog får jag prestationsångest om maken är där. Han lider inte av det utan berättar glatt även då jag halvsover bredvid. Sagorna handlar om bröderna O som är på Naturhistoriska museet (uppstoppade museet i vår familj) och blir kvar där på natten då djuren blir levande och självklart kan prata. Lika spännande varje gång.

Det finns förresten ett bokpris den här veckan och jag vinner gärna någon av böckerna. Gör Kulturfyran du också så kan du vara med och tävla.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

