Resultat som räknas

Tack Christer för tipset om en artikel som skulle kunna handla om mina elever. De gör fantastiska framsteg hela tiden, men för vissa tar det väldigt lång tid. Att gå från latinisering eller till och med alfabetsisering till ett G för år nio går inte direkt på en vecka. Men framsteg gör de. Ibland går det snabbt, ibland går det väldigt trögt, men de kämpar alltid.

Idag tog vi emot tre nya elever. En från Kina och två från Somalia. För att chocka igång den blev de medbjudna på en utflyktsdag trots att de egentligen inte ska börja förrän v.12. En tur på stadsmuseet, gemensam lunch, en promenad genom centrala stan och sedan Farsan med underbara Jan Fares. De som varit hos oss i några månader märkte nu att de faktiskt förstod en del och de som började i höstas konstaterade lyckligt att de förstod allt. Ett väldigt tydligt tecken på att de utvecklas hela tiden, trots att de själva ibland känner att de står och stampar.

Elisabeth Sörhuus, rektor för Hjulsta skolor, skriver i sin artikel om fyra elever som gjort stora framsteg och lärare som arbetat hårt. Trots detta får dessa elever och lärare veta att de måste förbättra resultaten, då det bara är ett G som räknas. ”Det finns inga faktiska möjligheter att lära sig ett nytt språk och samtidigt inhämta nio års ämneskunskaper på några år”, vilket inte betyder att någon gjort ett dåligt jobb.

Jag undervisar elever som är allt från analfabeter till gymnasieutbildade. De blir alla bättre och jag blir imponerad av många av de, varje dag. En av mina elever, som varit i Sverige i ett år, klarade sånär det nationella provet i svenska för år 9. Han kommer kanske inte nå ett betyg i år, men det går inte att säga annat än att han är helt fantastisk.

Lika fantastisk är flickan som aldrig gått en dag i skolan innan hon kom till oss för snart 1,5 år sedan. Hon har levt större delen av sitt liv i flyktingläger och är riktigt street-smart. Nu klarar hon sig bra muntligt och börjar skriva riktigt bra. Hon studerar i flera timmar varje dag efter skolan och hennes dröm är att bli läkare. Något G i svenska som andraspråk har hon inte och hon har precis lärt sig tiokamrater i matte. Betyder det att hon gjort ett dåligt jobb?

Annonser
Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Resultat som räknas

  1. Morrica skriver:

    Nej.

    Däremot är det en tydlig indikation på att någon i maktposition inte riktigt har klart för sig fullt ut hur mycket som ryms i begreppet skola

  2. Vixxtoria skriver:

    O: Det är jämt så spännande att läsa om dina elever (och annat som händer i skolan). Jag kommenterar sällan just de inläggen, men jag läser dem alltid!

    Det allra viktigaste för de elever som gör så här otroligt stora framsteg måste ju vara att de inte tappar geisten och slutar jobba, därför att det på pappret verkar som om deras resultat inte är värt något. Jag hoppas verkligen den streetsmarta tjejen blir läkare så småningom. Det låter ju som om hon har alla förutsättningar, om hon får fortsatt stöd att inhämta kunskaper tills hon är mogen att slussas vidare till läkarutbildningen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s