Vad tror ni att vi gör?

Det är fantastiskt att både SKL och nu skolcheferna tror att jag och mina kollegor inte gör vårt jobb. De uttrycker sig dessutom så smidigt. ”Vi kräver att få bestämma över lärarnas arbetstider”. Visst gör det. Då kräver jag att få övertid när jag arbetar mer än de 45 timmar som är min arbetstid, jag kräver också att jag får ersättning om jag täcker upp för en kollega som är sjuk och därmed får planera kvällstid. Jag kräver dessutom att det finns en uppdragsplan där det tas hänsyn till all tid jag lägger på eleverna utanför undervisningstiden och jag kräver att det finns ett tak för hur mycket undervisning som ska rymmas inom arbetstiden. Jag kräver att ni på något sätt respekterar mig som arbetstagare.

Tanken att olika lärare har olika belastning gällande t.ex. planering, efterarbete och mentorstid är i grunden inte dålig. Problemet är bara att det är svårt att hitta någon lärare som fått mindre att göra sedan taket för undervisning togs bort. I takt med att ekonomin blir sämre ökar också lärarnas arbetsbelastning. På vilket sätt skulle en förkortning av arbetstiden varje vecka göra arbetssituationen bättre?

I DN finns en replik av en gymnasielärare som skriver så här:

”Enligt en undersökning var gymnasieläraryrket det mest stressiga av alla och jag kan inte säga att jag är förvånad. Att breda ut sin arbetstid och fördela den över tid som jag själv fungerar med är ett av de sätt som kan göra att man står ut med det. Jag tror inte jag är mer tillgänglig för elever om jag är där 40 timmar av de cirka 35 timmar de maximalt spenderar i skolan.”

Han skriver också att det självklart är så att arbetstiden varierar under terminerna, så är det med all sannolikhet för alla lärare. I tider av utvecklingssamtal är jag på jobbet mer än 45 timmar, ibland är jag bara där 35. Ibland arbetar jag på kvällarna, ibland på helgerna och i princip alltid någon dag på loven som egentligen är inarbetad tid.

I en annan replik står det så här:

”198 skolchefer i Sverige tycker att ‘undervisningstiden ska vara skolans viktigaste resurs’, men de nämner inget om kvalitet i den undervisningen. Om en lärare ska undervisa och ansvara för än fler klasser, klasser som ofta består av trettio eller fler elever, och få mindre tid till planering, efterarbete, samordning, bedömning och utvärdering, kommer kvaliteten att sänkas. Man behöver inte vara speciellt begåvad för att begripa en sådan enkel ekvation.”

Genom att synliggöra vad vi lärare verkligen gör på jobbet kan det förhoppningsvis gå upp för arbetsgivare och chefer att de ska vara grymt glada att de inte behöver betala mig för alla timmar jag arbetar förutom de jag får betalt för.

Det är mycket snack om att höja lärarnas status och locka de bästa studenterna till yrket. SKL och skolcheferna har verkligen en bra plan för detta. Minska flexibiliteten, ändra till 40-timmars vecka, öka klasstorlekarna lite till, ta bort speciallärare. Lägg sedan till några fler nationella prov, öka behörighetskraven till gymnasiet, locka med någon hundralapp i löneökning och ni har skapat ett absolut drömjobb.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vad tror ni att vi gör?

  1. Pernilla skriver:

    Bra rutet! 🙂

  2. Agnes Larsson skriver:

    AH! mitt i prick. jag blev vansinnig när jag läste det där. kan jag länka till inlägget från min blogg? kunde inte sagt det bättre själv 🙂

  3. Emelie skriver:

    Amen! Jag kommer också länka till det här inlägget på min blogg.

  4. Ping: Lärares arbetstid « Gealachs Blogg

  5. Lilla O skriver:

    Det är bara roligt och smickrande om ni länkar! Undrar lite hur det hade varit att ha ett yrke som alla andra inte anser sig vara expert på.

  6. LR:r skriver:

    Det är såklart en arbetsrättsfråga! Arbetsgivaren vill ha billigare arbetskraft. Redan idag tvingas lärare och arbetslag ”täcka” för sjuka/frånvarande kollegor. Om man själv är sjuk eller tjänstledig kortare period, tvingas man arbeta igen tappade kursmoment själv och utan ersättning vare sig i tid eller pengar.
    Om man mot förmodan i ngt av ovanstående fall skulle få tillgodoräkna sig tid, ska den tas ut när det inte drabbar verksamheten.
    Det innebär att allt detta blir gratis för arbetsgivaren, dvs de preventiva avtalsskrivningarna kring överutnyttjande av arbetskraften fungerar inte. Ännu värre är att arbetsgivaren tjänar pengar vid de tillfällen lön ej betalas ut vid frånvaro(ex.karensdag).
    Det innebär att en arbetsgivare som pressar sin personal så att mkt korttidsfrånvaro uppstår, tjänar pengar!!!

  7. Bra formulerat! Tror de verkligen på fullaste allvar att 40h vecka skulle gynna verksamheten? Hur vore det med ett nedslag i verkligheten?

  8. Boktokig skriver:

    Jag ville bara säga, lite i efterhand,… bra skrivet!!! Så har vi det där med raster som man inte heller får för det är än det ena och än det andra som ska fixas och föräldrar som ska ringas och mejl som ska besvaras! Så det ska väl också stå med! Välj ett yrke där du många gånger får se i stjärnorna efter en rast!

    • Lilla O skriver:

      Vad hette det sa du? Idag åt jag med eleverna och han inte ens gå på toaletten förrän klockan halv fyra. Gratis mat visserligen och en intressant diskussion om religion, men någon rast hade jag inte.

Kommentera

