Tid

Jag behöver tid. Livet skulle bli så mycket lättare att leva då. Tänk om jag hade tid att njuta av min familj, att hinna fokusera på dem. Att göra en sak i taket.

Att resa till alla länder jag vill resa till. Att läsa alla böcker jag vill läsa. Besöka teaterföreställningar som lockar och konserter jag vill uppleva. Hinna med mina vänner och uppleva saker tillsammans med dem.

Att göra ett bra jobb. Se alla elever. Hinna prata med alla arbetskamrater. Göra världens bästa planering för alla individer.

Att hinna varva ner. Ta dagen som den kommer. Träna några gånger i veckan. Hålla hemmet fint. Hinna skapa den trädgård jag drömmer om. Njuta av att bo där jag bor. Laga god mat och inte bara slänga ihop det jag hinner.

Hinna skriva så mycket som jag vill. Ta kort och ha tid att bli bättre på det. Gå en kurs i spanska. Ta med barnen till simhallen. Vidareutbilda mig.

Hur många timmar skulle det behöva finnas på dygnet?

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tid

  1. Detta ständiga dilemma. Det finns så mycket man vill göra och hinna med. Men jag tror att man får försöka skära ner på alla de där ”måstena” som inte är några måsten egentligen. Men det är ju lättare sagt än gjort. 🙂

    • Lilla O skriver:

      Det är ganska lätt att veta i teorin. Jag tipsar gärna andra, men är helt värdelös att prioritera och begränsa mig själv. Men något måste jag helt klart göra!

  2. Emelie skriver:

    Kanske får man snarare tänka på hur många timmar man har i livet och låta olika saker ta tid under olika perioder? Eftersom man aldrig hinner göra alla de där sakerna hela tiden handlar ”att leva i nuet” kanske mest om att fundera på vad som är viktigast för en just nu?

    • Lilla O skriver:

      Just att leva i nuet är så svårt trots att det borde vara enkelt. Jag tränar på det och ibland funkar det bra, men inte alltid.

  3. Bea skriver:

    Japp, det är svårt att landa i att ”var sak har sin tid” och att göra val för att livet ska gå ihop, men när jag väl gjort det upplever jag mindre dåligt samvete och stress. Men jag måste ständigt påminna mig själv och göra om processen.

  4. Paperback Lover skriver:

    Jag känner nog ofta att jag har tid så det räcker. Förlåt om det låter skrytit, du får slå mig i huvudet då med en virtuell stekpanna Lilla O 🙂
    Men det jag ofta saknar är energin att ta vara på tiden. Så det är vad jag önskar mig.

    • Lilla O skriver:

      Det är väl jätteskönt! Ingen stekpanna från mig inte. Jag gläds med dig! Du får gärna lära mig! Kanske handlar det om två små tidstjuvar som invaderat mitt hem… 😉

      • Paperback Lover skriver:

        Ja, och kanske ditt jobb? Det är få lärare jag känner som har tid över. Eller bara det där att alla lärare sitter hemma och jobbar på kvällarna, jag skulle aldrig fixa det. Mina elever skulle inte lära sig nåt om jag hade några.

  5. Fröken Bovary skriver:

    Det finns inte tid nog! Ska vi komma på en plan?

  6. nina skriver:

    Har samma problem. Det finns så mkt jag vill göra, hinner inte med hälften… jag stressar för at hinna med så mkt som möjligt men det är ju värdelöst för då blir inget av allt man göra roligt. En jäkla klurig ekvation det där med tid. Jag får inte ihop det.

  7. Karin/Bokcirkel skriver:

    1000 timmar känns det som jag skulle behöva nu..

  8. Agnes Larsson skriver:

    Blä, tänk att alla känner samma sak – att tiden inte räcker till.
    Hade vi dubbelt så mycket tid skulle nog dubbelt så mycket vill-göra-saker stå på listan. Bara att acceptera läget och prioritera mera!

  9. Agneta Eriksson skriver:

    Ja, jag tror det är precis som Agnes L. säger: Hade vi dubbbelt så mycket tid så skulle den inte räcka i alla fall. Så är det med mig – jag har en fantastisk förmåga att fylla ut den så att jag ändå väldigt lätt får bråttom. Dock försöker jag verkligen bättra mig och tänka på vad jag egentligen håller på med. När det gäller jobbet så tänker jag ofta på något jag hört någonstans: Ingen har på sin dödsbädd sagt: Fan, jag skulle ha jobbat mer!

  10. Lilla O skriver:

    Agnes och Agneta, det är klart att ni har rätt. Nöjda blir vi aldrig. Konstigt att det ska vara så svårt att prioritera bara. Alla mina vänner, antingen de har barn, karriär eller både och verkar ha samma problem.

Kommentera

