Fokusera rätt i debatten

Debatten om lärares arbetstid och arbetsbelastning får inte hamna i en gnällfälla där det handlar om att det skulle vara synd om lärare. Då hamnar fokus på lärarna och vad de eventuellt gör fel då de inte hinner med alla måsten inom ramen för arbetstiden.

Istället borde debatten handla om alla nya uppgifter som lagts på lärarna de senaste åren och de orimliga krav som många gånger ställs av arbetsgivarna. Det går inte att säga att läraryrket ska uppvärderas och att vi ska få ägna oss åt det centrala, nämligen undervisningen och hur den ska kunna anpassas till individen och samtidigt antyda att lärare smiter istället för att jobba och därför måste styras hårdare.

Jag vill göra ett bra jobb och gärna ha någon möjlighet att faktiskt göra det. När jag gjorde en uppdragsplan kom jag upp i 50 timmar utan att ens börja fundera över inläsning av material och annat som jag ”bara gör”. Vad ska jag ta bort?

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fokusera rätt i debatten

  1. Morrica skriver:

    Du beror på vad du vill uppnå med att ta bort.

  2. Lilla O skriver:

    Jag vill helst ta bort alla möten som handlar om ren information som skulle kuna mailas ut. Möjligen kan informationen mailas ut ändå och diskuteras på möten istället för att, som nu, bara sitta och lyssna passivt. Passivitet stressar mig.

  3. Mats Gerdau skriver:

    Hej, jag tycker du har rätt ingång. Dagens LR-utspel blir lite för gnälligt, inte seriöst. Bättre att diskutera vad som ska bort i stället, för det är klart att något måste bort om annat ska in.

  4. Lilla O skriver:

    Jag tycker att det är bra med många av de ”nya” uppgifterna som IUP och annat som stärker elevens kunskapsutveckling. Däremot tror jag att det är mycket som vi fortfarande gör för att vi alltid har gjort det och en prioriteringsdiskussion vore på plats. Det är tråkigt att arbetsgivarna antyder att lärare är rena smitare. Tror att LR vill väl och verkligen försöker tydliggöra hur mycket som lagts på, men så fort det kan tolkas som gnäll blir debatten tyvärr inte så fruktbar.
    Jag saknar en seriös uppdragsplan.

Kommentera

