Romantik, religion och annat på R

Här kommer mina egna svar på veckans punkter på bokstaven R:

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?

The Runaway jury av John Grisham handlar om en rättegång och hämnd på ett cigarettbolag. Det  var tio år sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte att den var riktigt bra. 2003 filmatiserades den med bland annat John Cusack och Dustin Hoffman. Filmen har jag däremot inte stiftat bekantskap med.

2. Har du någon romantisk favoritbok?

Gyllene år av Laura Ingalls Wilder är romantisk i ordets rätta bemärkelse. Inga heta sexscener utan istället turer med släde eller häst och vagn, körsång, promenader och någon försiktig kyss. En kärlek som växer fram lite i smyg, men som ändå är riktigt väl beskriven.

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.

I Persepolis av Marjane Sartrape spelar religionen en avgörande roll. Islams vara eller icke vara genomsyrar berättelsen som även den blivit film.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!

Jag älskar Erlend Loe och Doppler är nog hans roligaste bok. En totalt absurd historia om en man som flyttar från sin familj och bosätter sig i skogen tillsammans med en älgkalv. Fortsättningen Volvo Lastvagnar har jag dock inte läst.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Romantik, religion och annat på R

  1. Ylva skriver:

    Jag har svarat. Har du sett mina svar på Q förresten?

  2. Dolly skriver:

    Åh, Satrapi borde jag tänkt på. Håller ju på med henne just nu liksom.

    Jag har skrivit svar, men inte publicerat än.

  3. Helena skriver:

    Jag glömde visst Loe när jag skrev mina svar – han är ju oftast hysteriskt rolig!

  4. Bea skriver:

    Loe är kung, men jag valde en annan herre!

  5. Eli skriver:

    Jag valde också Runaway Jury. Jag hade faktiskt inte sett dina svar innan 😉

Kommentera

