Läsuppföljning

Jag skriver ofta att jag tänker att en bok ska passa mina elever, men jag tror aldrig att jag berättat hur det faktiskt blev. När jag läst en bok som är bra brukar jag presentera den för eleverna. Väldigt ofta nappar någon.

Snabba Cash är den jag lurat flest att läsa. Grabbar som aldrig läst något annat och som blir fast direkt. Några har fortsatt med Aldrig fucka upp, men få har läst klart den. Däremot har en av mina elever som bara varit några månader i Sverige fastnat totalt i Gängkrig 145. Är lite tveksam till orden han lär sig dock. Mycket fitta blir det. Funderar på om jag ska tipsa en av de bättre läsarna om Fallet Vincent Franke som jag just läst.

Hegas lättlästa böcker passar många. En grupp läste Nollan och älskade den. En av killarna fortsatte direkt men Din syster Elina och tycker att den är jättespännande. Varning! Livsfara har också funkat bra för både tjejer och killar.

En av de riktigt duktiga IV-tjejerna har läst Människoätande människor i Märsta och tyckte riktigt mycket om den. Hon fortsatte med Innan jag dör och älskade den. Nu är hon mitt i Ränderna går aldrig ur och den verkar också vara en hit.

En av IVIK-killarna läser Tillsammans just nu och har fastnat totalt. Hans tidigare favoriter har varit Textlek och Mitt nya liv.

Några exempel på böcker som mina elever gillar. Kanske kan andra elever göra det också?!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Läsuppföljning

  1. Ylva skriver:

    Vad står IVIK för? På vårt gymnasium har vi IV, IVEI (som jag inte vet riktigt vad det står för) och IVVT, verksamhetsträning.

  2. Lilla O skriver:

    IVIK är en individuella programmets introduktionskurs, dvs svenska för nyanlända elever som inte är behöriga för något nationellt program. Mina elever har varit i Sverige allt från några veckor till två år.

Kommentera

