Livets lotteri

Jag föddes i Sverige av stabila medelklassföräldrar som fortfarande är lyckligt gifta. Så är det inte för alla. Jag testade Livets lotteri och föddes i Kongo-Kinshasa där det pågår en väpnad konflikt och barnsoldater rekryteras. Barnadödligheten är 16%, 32% av barnen tvingas arbeta, barnaga är tillåtet och barnäktenskap allt för vanliga.

Jag vill inte byta.

Om du köper böcker i Pocketförlagets IRL-serie går 1 krona från varje bok till Rädda Barnen.

Många bäckar små.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Livets lotteri

  1. Cicci skriver:

    Mycket tankvärt!
    Jag föddes i Mauretanien. Där förekommer bl.a. kvinnlig könsstympning och barnäktenskap.

  2. Ingrid skriver:

    Tänkvärt, verkligen. Själv hamnade jag i USA. De stora kontrasternas land.

  3. Lilla O´s mor skriver:

    Mycket tänkvärt! Jag hamnade i Indien och efter att ha sett fattigdomen i Delhi och landsbygden runt om så vet jag att jag får ett mycket hårt liv! Är jag sedan dessutom muslim och bor i storstaden så är risken mycket stor att mitt hem är under ett litet regnskydd vid kanten av gatan. Där trängs jag med många andra barnrika familjer och getter, höns och kanske en hund! Jag kanske bor i en familj som har fått hyra taket på ett hus som bostad, då är jag lite bättre lottad! MEN – det finns också många väldigt rika människor, de kan nog betala min hemgift till en man som vill gifta sig med mig när jag blir aningen större! Ja visst är vi lyckligt lottade vi som gått genom livet utan några större törnar. Lycklig barndom, lyckligt äktenskap med underbar man, två underbara döttrar, två underbara barnbarn och underbara föräldrar som fortfarande är relativt pigga och mycket aktiva!! Ja, ja vår käre svärson, du är också underbar och viktig! Det är lätt att man glömmer bort allt det där som finns närmast oss när tiden bara rullar på och dagarna fylls med arbete och annat kul, som att städa till exempel!

Kommentera

