Tematrio – Häxor

Så här skriver Lyran om veckans tematrio en ruggigt svår sådan:

Något som anknyter till Påsk ville jag ha som tema och påskkrim (deckare) hade vi ju förra året. Nästa år blir det förmodligen något om kycklingar 🙂 Men i år vill jag att ni berättar om berättelser med häxor i, välj genre efter tycke och smak.

1. Häxorna av Roald Dahl måste vara med i min trio, trots att den säkert kommer att finnas med i många andras. En fantastisk berättelse om de skalliga, barnhatande och musrädda häxorna som är på konferens.

2. Mor är ingen häxa av Olov Svedelid läste jag en massa gånger som barn. Den handlar om Anders vars mor hjälper sjuka med hjälp av örter och därför misstänks vara häxa. Hon fängslas och sonen försöker få henne frisläppt.

3. Och avslutningsvis en bok som jag faktiskt inte läst, men som låter spännande Häxa av Celia Rees.

Glad Påsk på er och flyg försiktigt!


Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tematrio – Häxor

  1. Vixxtoria skriver:

    Häxorna är en storfavorit här också! Och jag läste Svedelids bok också, men jag minns inte så mycket av den. Jag måste ha varit 9-10 år bara. Den sista boken av Rees läste jag dock för inte så många år sen, och den var ingen höjdare faktiskt. En sån där som lovar mycket, men inte fokuserar och inte knyter ihop på slutet. Väldigt synd, för den ser så lockande ut!

  2. Lyran skriver:

    Mor är ingen häxa lät intressant, den har jag missat.

Kommentera

