Bättre fokus

Jag hoppas att debattartikeln i dagens DN om vad som egentligen borde diskuteras i både avtals- och valrörelse kan svänga debatten lite. Istället för att som SKL och diverse skolchefer utgå ifrån att lärare är lata jävlar som inte vill göra ett bra jobb, kanske det är dags att fundera på hur lärarnas status och arbetssituation ska kunna förbättras. En slutkörd lärare är varken bra för arbetsgivare eller elever. En lärare som inte hinner göra ett bra jobb kan inte vara en bra lärare. Jag vill hinna vara en bra lärare.

Mina elever är fantastiska och jag vill inte annat än att bidra till att deras skoltid och utbildning blir bra för var och en dem. Undervisning med kvalitet slänger man inte ihop på några minuter. Alla individer har rätt till undervisning på sin nivå och då måste det arbete lärare gör synliggöras. För precis som det står i debattartikeln måste eleverna vara det viktigaste.

Jag ser fram emot att alla vackra ord om att höja lärarnas status omsätts i praktiken. Tyvärr tror jag att det blir en konfliktfylld avtalsrörelse och därefter en period av lovord och löften inför valet.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bättre fokus

  1. Ping: Ompröva kravet om ändrade arbetstider för lärarna! « Ulrika Falk

Kommentera

