Två bra läroböcker

Genus - hur påverkar det dig?

I min jakt på böcker om genus och identitet fick jag två läroböcker av Natur & Kultur som ingår i Dilemmaserien. Genus – hur påverkar det dig? av Helena Josefson och Identitet – vilka är du? av Nils Hammarén och Thomas Johansson. Jag har inte använt böckerna i undervisning ännu och kan alltså inte uttala mig om hur de fungerar med mina elevgrupper, men jag vill ändå skriva några rader om mitt intryck av dem.

Vi ska ha en genusdag i slutet av april och i vår klass kommer vi att fokusera på de första kapitlen i boken Tjej eller kille – vad spelar det för roll?, Jag Tarzan? Du Jane? om könsroller och vad som är manligt och kvinnligt. På en väldigt grundläggande nivå kan vi nog få till en hel del intressanta samtal i små grupper.

Andra kapitel som är intressanta är Genus påverkar – om jämställdhet och Du har rätt att vara jämställd – vad gör vi?. Som  helhet är boken intressant och saklig. Den handlar lika mycket om mänskliga rättigheter som om genus och jag tycker att det är en bra ingång till ett konstigt nog känsligt ämne. Tänk utifrån individ, inte kön är också ett budskap i boken. Till läroboken finns också en lärarbok som jag inte tittat i.

Identitet och genus är för mig väldigt sammanflätade ämnen som båda är intressanta att diskutera. Jag gillar titeln på Hammaréns och Johanssons bok för visst är det så att vi inte en utan flera. Vilka är du? Vi pratar en hel del om det i elevgruppen då det ganska ofta krockar mellan den kultur de är uppfostrad i och den identitet de haft i sitt hemland som kanske inte alltid fungerar här. Identiteskris är bara förnamnet och det är både spännande och lite skrämmande för alla inblandade. I läroboken finns kaptel som Vårt behov av identitet och Identiteten tar form, men det handlar också om konsumtion och globalisering. Spännande ämnen helt klart.

Jag gillar båda böckerna, men de är kanske inte i första hand böcker att läsa från pärm till pårm, utan snarare av det slaget att de passar att använda lite då och då. Genus och identitet är inte direkt ämnen som man river av på en temadag eller två utan ämnen som bör återkomma och gärna genomsyra undervisningen.

Dilemma-serien / Identitet

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Två bra läroböcker

  1. Hanna skriver:

    På tal om ingenting. Sitter och lyssnar på din Pepplista på Spotify. Snart är jag nog peppad tillräckligt för att ta tag i städningen.

    I helgen ska jag lägga ut recension om förra månadens böcker jag fick av dig.

    Har läst den gröna boken du skickade mig denna månad, den du tyckte så mycket om. Håller med dig, den är grym, helt fantastisk. Igenkänningsfaktor tokhög. Tack. Den ska skickas vidare men först måste jag köpa en ny till mig, för jag vill plocka fram den många gånger.

  2. nina skriver:

    Ja är så GLAD att folk som du är lärare. det borde vara tvång på att vara intresserad av genusfrågor om man ska undervisa elever, vår framtid.

Kommentera

