Påskekrim

Klart man ska läsa deckare i påsk. Annars också visserligen. Tänkte tipsa om några favoriter. Både några hårda nyheter, några pocketnyheter och några gamla favoriter.

Jag utnämnde i veckan Carin Gerhardsen till Sveriges nya deckardrottning. Hennes Hammarbyserie som nu består av tre böcker är riktigt bra. Senaste boken Vyssan Lull kom ut den 30/3 och sedan innan finns Pepparkakshuset och Mamma, pappa, barn i pocket.

Ytterligare en nyhet är Janusstenen av Elly Griffiths som skriver om arkeologen Ruth Galloway. Spännande och befriande oblodigt. Första boken heter Flickan under jorden. I love Ruth!

I januari upptäckte jag Håkan Östlundh som skriver om Gotland. Två böcker har jag läst hittills Släke och Dykaren. Mycket läsvärda!

Simon Beckett är också en höjdare. Tre böcker om David Hunter har det blivit. Den sista heter Dödens viskningar och är kanske den bästa, men du ska helt klart läsa dem i ordning och börja då med Dödens Kemi innan du läser Skrivet i eld.

Jag vet att jag tjatar om Karin Alfredsson, men hennes böcker om Ellen Elg är så himla bra. Har skrivit om de två första här och här. Viktiga böcker där mycket tyvärr är sant.

Veronica von Schenck har också skrivit två riktigt bra böcker om gärningsmannaprofileraren Althea Molin Änglalik och Kretsen.

En annan författare jag skriver om ofta är Katarina Wennstam som (tyvärr) är ständigt aktuell med sina böcker om utsatta kvinnor. Smuts, Dödergök och Alfahannen heter böckerna i trilogin.

Trevlig påskläsning på er!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Påskekrim

  1. mariasbokliv skriver:

    Hade bara läst Öslundh av det gänget så där fylldes boktipslistan på rejält…
    Hoppas du får en fin påsk!

  2. Cicci skriver:

    Tack för tipsen!
    Jag gillar också Carin Gerhardsen böcker, har dock inte läst den sista än. Har läst Smuts av Katarina Wennstam men inte de andra två. Får bli en vända till biblioteket i veckan, tror jag bestämt. 🙂
    Glad påskläsning!

Kommentera

