Tre terminer

Hittade den här länken om lärares arbetstider hos Klara. Jag håller med skribenten Anders Rönmark. Lärarna ska vara i skolan när eleverna är där. Om eleverna är där mer, t.ex. om skolåret förändras så att det delas upp i tre terminer med sammanlagt fler skolveckor, kan det finnas en poäng i att lärarna arbetar även då. Kortare lov mellan terminerna skulle säkert väcka protester bland föräldrar, vilket Rönmark också påpekar. Vem ska ta hand om alla barn som är lediga flera veckor mellan terminerna på andra tider än de flesta föräldrar. Egentligen har jag inget emot att arbeta 40-timmar i veckan och få ”vanlig” semester (vad det nu är). Jag arbetar nämligen mer nu.

Jag utgår då ifrån att alla utvecklingssamtal och föräldramöten läggs dagtid inom ramen för mina 40 timmar,  att jag får ersättning vid övertid, att jag får ta ut min semester när jag vill under året  och inte minst att det finns vikarier när jag och mina kollegor är sjuka eller har semester så att jag slipper täcka upp för andra och planera lektioner som en vikarie kan genomföra. Jag tar också för givet att min lön höjs med sisådär 10-15000 så att jag tjänar lika mycket som civilekonomer, civilingenjörer och andra med lika lång utbildning.

Budet från SKL låter lite annorlunda: 0% lönepåslag och 40 timmars arbetstid samt 5 timmars förtroendetid varje vecka.

Det låter verkligen som om lärarnas status är på väg att höjas.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tre terminer

  1. Emelie skriver:

    Amen! Jag länkar från min blogg. Igen.

  2. Vi har ju alltid möjligheten att dra ut i strejk tycker några. Men, just det, det måste vi visst göra under ledigheten för annars anses det samhällsfarligt. Misstänker att det kan bli lite svårt att få fram sitt budskap om vi går utan lön medan ungarna är på kollo. En ytterligare väsentlig skillnad mot ekonomerna och ingenjörerna. Det kokar, det kokar…

Kommentera

