När allt ställs på sin spets

Jag håller på att läsa mig igenom högen av ungdomsböcker som jag fått av bland annat LL-förlaget.Väldigt många bra hittills. Den senaste är Saba – Sanningar och lögner av Simonette Schwartz som jag tidigare läst Klotter och kärlek av. Boken handlar om Saba som kommer från Eritrea. Hennes pappa är den hon älskar mest i livet och när han reser tillbaka till Eritrea på besök får Saba själv ta hand om småbröderna. Hennes mamma är deprimerad och äter allt för många rohypnol för att orka gå upp alls. Så har hon varit sedan Sabas bror sattes i fängelse för tre år sedan.

Saba är egentligen en smart tjej, men hon slarvar med skolan. Svenskläraren tjatar ständigt om att hon ska lämna in ett författarporträtt om Moa Martinsson och Saba gör allt för att slippa. I skolan finns också Loke, som är den förste svensk Saba får komma hem till. Han verkar snäll, men det är något som inte stämmer riktigt.

Det är spännande att få följa Saba under en intensiv och avgörande period i hennes liv. Mycket händer som gör att hennes liv förändras för alltid. Jag blir engagerad i hennes öde och vill gärna veta mer. Ibland är historien kanske lite väl enkel ur ett vuxet perspektiv, men jag tror att många av mina elever kan uppskatta boken. Det blir en del lön för mödan om man tar sig igenom den och så är det inte alltid med lättlästa böcker. Enkel och lättläst, men inte ytligt utan tvärtom väldigt tänkvärd. Kanske lite svår för mina mest nyanlända elever, men bra för dem som varit här ett år eller så.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

