Nu förstår jag inte

Snälla SKL, nu vill jag att ni förklarar en gång till, för jag förstår absolut ingenting. Först vill ni införa 40-timmarsvecka för att lärarna ska finnas i skolan mer när eleverna är där, sedan inser ni (kanske) någonstans att 40 timmar är mindre än 45 och vill därför styra 45 timmar igen. Ni väljer visserligen att kalla de sista 5 timmarna för förtroendetid, men med tanke på vilket förtroende ni visar för lärarkåren kallar jag det 45 timmars reglerad arbetstid.

Nu gör ni så ett nytt utspel där ni säger att 40 timmar i veckan är att föredra för att arbetstiden inte ska bli för koncentrerad  till terminerna. Skulle vi inte vara i skolan när eleverna är där?

Högre lön mot längre arbetstid? Är 45 timmar inte mer än 40? Vem tjänar på att vi arbetar fler veckor då eleverna inte finns på skolan? Högre lön förresten, ni menar väl inte de tusen kronor som ni erbjudit tidigare? Det är ett hån, men visserligen mer än 0% som ni helst vill se i löneökning. När ni ändå håller på får någon gärna förklara för mig hur något av detta kommer att öka lärarnas status och locka de bästa till yrket.

Tycker du lärare ska ha sommarlov? SvD låter dig klicka ja eller nej och just nu står det 60-40 till ja-sidan. Sommarlov förresten? Eleverna har sommarlov, lärarna har semester och utöver det ersättning för inarbetad tid. Vi har inte tio veckors ledighet bara sådär. Kanske dags att det ges en mer rättvis bild av hur lärares arbetstid ser ut. Visst har jag längre ledighet än många andra på sommaren, drygt sju veckor brukar det bli. Inte mycket att bråka om kan jag tycka.

Jag säger som Denzel Washington i Philadelphia: Now, explain it to me like I’m a four-year-old, för jag förstår helt ärligt ingenting.

Vad tror ni att vi gör?

Tre terminer

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nu förstår jag inte

  1. P. Petersen skriver:

    Äntligen någon som förstår vad det handlar om. Har inte begripit debatten så här långt, utan skräms av den journalistiska bristen få faktainsamling och förhandlande parters skriande okunskap i sakfrågan.

    Hur kan man åstadkomma så många tankefel inom sitt ”så kallade” kompetensområde?

    Är inte själv lärare men min sambo är, så jag vet från ”insidan” hur de ”åtråvärda” lärararbetstiderna fungerar – jag vill INTE byta jobb kan jag avslöja…och för allt i världen, sluta kalla lärares semester för sommarlov.

  2. Malena skriver:

    Så bra skrivet. Jag är lärare och instämmer till 100%

    Malena

  3. *Malin* skriver:

    Håller helt med dig! Jag ska tydligen, första gången i mitt yrkesliv, ha semester i sommar. Innan hade jag ju tydligen lov… Suck. När ska folk fatta skillnaden?

    Högre lön borde vara ett måste för att öka status och faktiskt ge lärare den lön de borde ha rätt till efter alla studier.

    Det känns som om många i debatten inte har en susning om vad en lärare faktiskt gör idag. Finns det folk som forfarande tror att lärare ”bara” undervisar? Jag träffade nyligen en kiropraktor som nämnde att de hade många utarbetade lärare som patienter. ”Lärare är de mest stressade människor jag vet”, sa han. Jo tack, svarade jag. Been there, done that… Det är stoooor skillnad på min stressnivå efter att ha slutat som lärare nu… Men ska alla lärare sluta innan beslutsfattarna förstår?

    • Lilla O skriver:

      Tyvärr är många på väg från läraryrket och det är dessutom de bästa och driftigaste. Se bara på dig själv! Älskar mitt jobb, men det börjar ta mer än det ger. Dags att fundera på ett karriärbyte kanske? Ska bara komma på vad jag vill göra.

      • *Malin* skriver:

        Så himla tråkigt! Det är ju så det kommer att bli; alla som verkligen brinner för yrket och vill göra sitt allra bästa kommer att sluta och byta yrke. Det är ju den gruppen som blir utbränd. De som ”fuskar” med timmarna och utnyttjar systemet kommer ju fortsätta att göra det oavsett hur många timmar det sägs att man ska göra.

        Det vore verkligen en stor förlust om du bytte yrke, eftersom du är en sådan eldsjäl. Men man ska ju bara fortsätta så länge det både tar och ger lika mycket. Det ska vara kul att gå till jobbet.

      • Lilla O skriver:

        Och de som smiter finns inom alla yrken.

        Än så länge blir jag kvar, men utbränd och knäckt vill jag inte bli. Tycker att du är modig även om det är synd att dina elever blir utan dig!

  4. Klara skriver:

    Läser ofta dina inlägg i skolfrågor och kan inte annat än att nicka och instämma och känna att det är bra att någon orkar skriva och engagera sig!

  5. Ping: Tvångströja kväser skolan. | annarkia

Kommentera

