Tematrio – Sex

Veckans tematrio hos Lyran handlar om sex, någon som hon påpekar inte är så lätt att skriva om utan att det blir fånigt eller vulgärt. Flera av de böcker som poppade upp i mitt huvud tillhörde just den kategorin.

Berätta om tre böcker som innehåller minnesvärda sexskildringar.

1. Sexskildringarna som fick mig att rodna som tonåring var dem i Hästarnas Dal och Mammutjägarna av Jean M Auel. Böcker som kanske inte är minnesvärda för sin kvalitet utan just för sin frispråkighet.

2. Det är mycket sex i Murakamis Norweigan Wood vilket tycks irritera många. Jag kan inte påstå att jag tyckte att Torus sexliv är det mest minnesvärda i boken, sexskildringar är sällan det för mig, men visst spelar de en viktig roll.

3. Med tanke på debatten om censur i barnböcker tänkte jag lyfta fram Vem sover inte? av Stina Wirsén där de vuxna inte alls sover fast det är natt. Rätt skönt med lite sex sådär helt apropå som något helt naturligt.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tematrio – Sex

  1. Helena skriver:

    Ja! Den där lilla, nästan okommenterade, sidan i Vem sover inte är ju alldeles underbar. Så vardaglig och fin i all enkelhet.

Kommentera

