The pressure of a name

Veckans bloggtema hos mymlan är Boken. Den med stort B som förändrat allt. Jag citerar Kit De Luca (den galna kompisen i Pretty Woman ni vet) i rubriken just för att det är så otroligt svårt att komma på bara en bok, ett namn, en titel. Det snurrar i huvudet av alla böcker jag läst. Det är ett antal. Ett riktigt stort antal, då jag suttit med näsan i en bok konstant sedan jag lärde mig läsa som femåring.

Vilken av dem har ett stort B? Svaret är många. Eller det beror på. En bok som var underbar när jag var tretton kanske inte alls funkar nu, eller så gör den det, men på ett helt annat sätt.

När jag var liten var jag Emily. Nu var jag varken föräldralös eller speciellt olycklig, men det var så mycket hos henne som jag kände igen mig i. Hennes kärlek till litteraturen delade jag och hon lärde mig att läsa lyrik. Överromantisk sådan visserligen, men det lyriska i L M Montgomerys presentation av Emily och hennes liv var det jag absolut älskade.

Jag ville också skriva en bok, titta på stjärnorna och hitta regnbågsguldet. Precis som Emily skrev jag också ett brev till mig själv. Från en ganska osäker 15-åring som drömde om att se världen, till en 25-åring som faktiskt gjort en hel del. Jag blev inte journalist eller författare, men jag hade studerat i England och rest till Australien precis som jag ville. Jag hade också träffat drömmannen och det funkade bra utan en gemensam stjärna eller en hemlig visselsignal.

Nu är jag lite för cynisk för att vara en riktig Emily, men i mig finns fortfarande en romantisk drömmare som gärna skulle vilja skriva mer än jag gör. Som skulle vilja våga chansa lite mer, ta lite fler risker och inte bara göra det jag vet att jag kan.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till The pressure of a name

  1. Ping: böckerna « mymlan. the real.

Kommentera

