En viktig röst har tystnat

Godnattsagor om Anders, nästan 4 kom ut samma år som jag föddes. När jag var liten älskade jag sagorna om Anders som hade fina illustrationer av Ilon Wikland. Texten hade Kerstin Thorvall skrivit. Jag undrar om den finns kvar hemma hos mamma och pappa. Jag skulle gärna vilja läsa den för grabbarna O.

Kerstin Thorvall har dött och när jag läser om henne slås jag återigen av hur cool hon var. Hon vågade synas och höras och hon hade något att säga. Hon chockade rejält 1976 då Det mest förbjudna kom ut. I en intervju från hennes 80-årsdag i DN berättar hon om hur hatad och utskälld hon blev och hur dåligt hon mådde av det.

”Hon gjorde det mest förbjudna, hon skrev om kvinnor som lämnade barn och man och all anständig kvinnlighet för att njuta av sex. Hon skrev om kvinnor som gjorde så som män gjort i alla tider. Slog bakut.

Det var inte okej, men med årens gång har Kerstin Thorvalls provocerande revolt mildrats till ett gott föredöme, en befriande häxighet.”

ur DN

Som tonåring läste jag Det mest förbjudna och det kändes faktiskt lite förbjudet. Kanske var jag lite väl ung, men jag minns att jag tyckte att den var bra. Inte riktigt lika bra som När man skjuter arbetare dock som är en fantastisk historia. Vill du läsa en bok av Kerstin Thorvall är det definitivt den du ska läsa. Läs gärna den fristående fortsättningen I skuggan av oron när du ändå håller på. Det finns en tredje del också, Från Signe till Alberte, som även den är mycket bra.

Själv tänker jag hedra Kerstin Thorvalls minne med att läsa hennes samlade dikter som gavs ut 2005 och heter Jag är en grön bänk i Paris. Måste bara få tag på den, tyvärr verkar den inte gå att hitta ny.

Jag hoppas verkligen att den och även andra böcker av Kerstin Thorvall ges ut på nytt så att fler får upptäcka henne.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

