Inför vårbytet

Jag kör två i ett om det vårsköna bokbytet:

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag läser gärna deckare, samtidsromaner, lyrik och det som lite löjligt kan betecknas som ”världslitteratur”.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)

Till favoriterna hör Maria Ernstam, Jo Nesbø, Barbara Voors, Curtis Sittenfeld och Bodil Malmsten. Har dock det mesta av dem. Författare jag gillar, men inte läst så mycket av är Ian McEwan, Nicole Krauss och Anne Holt.

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?

Jag läser gärna på engelska. Det skulle vara lite kul att pröva norska eller danska också, men då får det vara lättsmält.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Nej tack, möjligen på lyrik.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Nej

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Inte alla jag äger, men de jag läst sedan 1998 finns på bloggen under Boklistor.

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

Lugn och ro, tidsfördriv, avkoppling, nya erfarenheter, spänning. Älskar att läsa!

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Jag läser inte gärna fantasy eller sci-fi. Har också ganska så svårt för gubbiga gubbar som Guillou och Lundell.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

Har inte läst Assia Djebar, Rennie Airth eller Hans Koppel. Har också en Vill-läsa-lista här.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Nej, inte direkt. Ska bli kul att se vad min hemliga bokvän väljer och varför.
Vad gör du helst på fritiden?

Läser, bloggar, umgås med familj och vänner, reser och är i trädgården.

Samlar du på något?

Nej, inte mer än på böcker. Dalahästar finns det en hel del av här hemma också.

Favoritfärg?

Röd, lila, turkos och svart.

Teve-serier som du uppskattar?

Sitter just nu och glor på Desperate Housewives. Tycker också om Grey’s Anatomy och nya Party Animals. Bäst någonsin är Six feet under och This life. Danska serier brukar vara bra också.

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?

En av mina favoriter är Four weddings and a funderal. Är svag för fransk film, men ser allt förutom action eller skräck.

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Föredrar kaffe, men te funkar bra om det inte är för sött.

Vilket slags godis tycker du bäst om?

Saltlakrits och choklad, men inte nödvändigtvis i kombination.
Stjärntecken?

Oxe, men det är inget som känns direkt betydande.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?

Vet inte om det har med våren att göra, men jag är verkligen inte pysslig.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?

Jag blir av att få paket. Punkt. Brevet med förklaringen till bokvalet ska bli kul att läsa.

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?

Tål inte äpplen.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

