Tematrio – Ljudböcker

Veckans tematrio handlar om ljudböcker och jag har definitivt fått värka fram en trio. Det där med att lyssna på böcker är nämligen inte riktigt min grej. Det är en underdrift att säga att min auditiva förmåga är dålig. Jag tappar ofta koncentrationen när jag lyssnar och jag inte har någon att titta på samtidigt. Högläsning är jag däremot ett större fan av. Några korta små saker har jag dock lyssnat på och jag fuskar genom att ta med saker mina barn gillar mer än jag.

1. Under tredje terminens litteraturstudier hade jag Gunnar D Hansson som lärare och han introducerade Tomas Tranströmer för mig genom att sätta på en knastrig LP-skiva där Tranströmer själv läser Östersjöar. Fantastiskt!

2. Om man åker bil med familjen O måste man allt för ofta lyssna till historierna om Klara, Tessa, Ville och Bambu som drar runt på alla möjliga äventyr med sin önskelåda. Barnen älskar och jag står ut, även om titelmelodin är lite jobbig att ständigt ha på hjärnan.

3. Jag avslutar med att bjuda er på en väldigt fin dikt deklamerad av en stor skådisfavorit:

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

