Trendbonus

Jag har inte så bra koll på mina egna frågor tydligen och därför blev det en reprisfråga i veckans ABC-frågor. Tv-serie fanns med redan på D som är dumburk. Det blir därför en bonusfråga idag som du gärna får besvara!

Jag har funderat en del kring trender inom litteraturen. När man studerar litteraturhistoria talas om olika stilar som romantik, naturalism och modernism. Vilka trender som råder just nu skulle du säga karaktäriserar litteraturen just nu?

Flera av de debutanter jag läst den senaste tiden experimenterar väldigt mycket med språket. Jag tänker då främst då Eli Levén, Helena Östlund och Monica Wilderoth som alla skrivit texter där snarare språk än innehåll står i centrum.

Vampyrer är ju helt klart trendigt. En trend som jag inte direkt hakat på. Jag gillade Låt den rätte komma in, men Twilight och Tru Blood funkar inte riktigt för mig.

Det finns säkert en massa trender. En som verkar vara på väg bort är deckarromaner om trötta småbarnsföräldrar. Kanske kan Denise Rudberg starta en ny trend i höst då hon släpper sin första deckare som hon kallar ”elegant crime”.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Trendbonus

  1. Marita skriver:

    Hej!
    Jag är sen med mitt pocketbytespaket till dig men det är på väg. Jag ska bara komma förbi en brevlåda. Ber om ursäkt för förseningen.
    Hälsningar Marita

  2. Dolly skriver:

    En trend, som jag gillar, är att många författare experimenterar med romanformen. Den traditionellt berättade romanen är ju inte så traditionell längre. Men att det experimenteras med språket är också roligt. De du räknar upp har jag inte läst, men ska nog se om de är något för mig.

  3. Helena skriver:

    Vampyrerna! Det är väl i och för sig en trend som hållit i sig ett tag nu men det finns verkligen vampyrer överallt. Jag är ju rätt förtjust i dem som företeelse och läser mycket vampyrrelaterat men när man hittar dem i barnhyllorna (inte ungdomshyllorna alltså för där tycker jag gott de kan vara) på biblioteket tycker till och med jag att det börjar bli lite FÖR mycket…

  4. Ping: Fiktiviteter » Blog Archive » Trend

Kommentera

