Tematrio – Långtbortistan

Liksom Lyran har jag besökt den indonesiska staden Surabaya. Det var mitt första möte med Asien och jag inledde besöket med en lätt chock. Jag tänker dock inte ta med någon bok som utspelar sig i Indonesien i min trio denna vecka:

1. Att tro på Mister Pip av Lloyd Jones utspelar sig på en liten tropisk  ö någonstans långt borta. Det är krig och elände och de flesta utlänningar har flytt. Kvar finns bara Mr Watts som tar på sig uppgiften att undervisa barnen på ön. Till sin hjälp har han Great Expectations av Charles Dickens.

2. I den lilla söta boken Monsieur Ibrahim och Koranens blommor av Eric-Emmanuel Schmitt får vi följa med till 60-talets Paris. En gripande historia om en ovanlig vänskap.

3. Landet på var mans läppar just nu är Island. Jag avslutar därför trion med Sommarljus av aktuella Jón Kalman Stefánsson. En fantastisk berättelse om en by och dess invånare. Just nu läser jag hans nya bok Himmel och helvete och när jag efter tjugo sidor sådär insåg att det var en helt annan bok kom jag in i den. Den verkar väldigt lovande. Återkommer med mina tankar när jag läst färdigt.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tematrio – Långtbortistan

  1. Maria skriver:

    Tack snälla för dina lyckoönskningar!

  2. Lyran skriver:

    Sommarljus köpte jag på bokrean och Pip ska jag snart läsa om 🙂

Kommentera

