Bok och film

PS I Love You är en bra och trevlig bok. Det var ganska många år sedan jag läste den och igår såg jag filmen. Innan var jag lite rädd för att den charmiga historien om Holly som mister sin man och sedan får brev från honom skulle göras om till något alldeles för Hollywoodsmörigt, men resultatet blev faktiskt riktigt bra. Charmiga skådisar, speciellt Harry Connick Jr. som spelar den lite galna Daniel. Gillar faktiskt Hillary Swank i rollen, trots att jag var skeptisk innan och hennes döda man Gerry, spelad av Gerald Butler är också bra om än lite överdriven ibland. Dessutom är Kathy Bates alltid Kathy Bates.

Så vad handlar PS I Love You om? Vi får möta Gerald och Holly. Ett lyckligt par som just börjat sitt liv tillsammans när Gerald dör av en hjärntumör. För att hålla Holly på fötter förbereder han en rad brev till henne som hon får på de mest kreativa sätt efter hans död.

Vi får följa Hollys kamp att hitta tillbaka till livet och dessutom får vi en hel del återblickar från deras liv tillsammans. Vackert, gripande och inte så lite smörigt. Men det gör ingenting. Jag kan ta smörigheten mycket tack vare att jag gillar skådisarna.

Vilken är då bäst? Boken eller filmen? Jag gillade som sagt boken skarpt när jag läste den, men frågan är om filmen inte är bättre. Det känns som om karaktärerna är lite mer tillspetsade. Underbart sentimentalt slut dessutom, precis så där lagom smörigt att hoppet tänds . Både läsvärt och sevärt alltså. Jag hade börjat med boken. Det brukar bli bäst så tycker jag. Sedan vill jag gärna att det går ett tag innan jag ser filmen. Hur brukar du göra?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bok och film

  1. Mikaela skriver:

    Lyssnade precis på en av låtarna från filmen. Kan inte riktigt välja om jag gillar boken eller filmen mest. Vanligtvis så föredrar jag alltid boken. Förövrigt brukar jag alltid läsa boken först, för att skapa mina egna bilder i huvudet, ser man filmen först så ser man alltid skådespelarna framför sig när man läser. Vet inte om det lät vettigt men så brukar jag göra=)

  2. Helena skriver:

    I de fall där jag vill läsa boken vill jag helst läsa först och se sen. Jag har lättare att förlika mig med att man skriver om lite i ett filmmanus om jag har läst förlagan först annars blir jag lätt förvirrad vid läsningen när det förväntade inte händer osv. Sen finns ju alltid risken om man ser en film som visar sig vara dålig att man missar en litterär förlaga som är värd att läsa.

  3. Addikoko skriver:

    Har bara sett filmen, men den är bra;)

  4. Linus skriver:

    Ja smörigt är det men jag kom på mig själv att gilla den här filmen mer än jag någonsin kunnat gissa. Gerard Butler är lite over-the-top när han står och sjunger för Hillary Swank på en fullsatt pub men tom det var lite charmigt. Alltid roligt att stöta på en sån film och kul att du tar upp den på bloggen!

Kommentera

