Lyrik på en söndag A

Bai har startat en alfabetsutmaning om lyrik som nu har hunnit till bokstaven D. Då jag missat de tre första bokstäverna börjar jag idag med A trots att det inte är söndag.

A-spørsmål:


1. Det er (snart)
april, og det går mot vår. Presenter eit vårdikt.

En av mina favoritdikter är Werner Aspenströms Regnar gör det alltid.Vet inte om det är en vårdikt direkt, men den handlar i alla fall om vädret just nu.

Regnar gör det alltid


Regnar gör det alltid.
Ibland våldsamt. Ibland duggande,
nästan omärkligt.
Hemkomna eller hemlösa ruskar vi på oss
som våta terrier.
Eller försynt, så att ingen märker
att vi gråtit.
Men regnar gör det alltid.
Hur högt når gråtpelaren i dig?
Till naveln? Brösten? Strupen?
Du behöver inte klä av dig och visa.
Vi läser det i varandras ögon
som på gradskivor.
Måste något sägas, kan man säga:
Älskade,
tills imorgon torkar dina fingervantar.

2. Nemn ei diktsamling på A som du har lyst til å lese, eller ei diktsamling på A som du anbefaler andre å lese.

Jag tycker mycket om den diktsamling på A som Bai planerar att läsa och anbefaler både henne och andra att göra det. Tycker att anbefaler är ett så fantastiskt ord att jag måste använda det. Diktsamlingen jag tänker på är Alfabet av Inger Christensen som jag tycker väldigt mycket om.

3. Presenter eit dikt av ein diktar på A.

W H Auden är mycket bra och den här dikten känner nog nästan alla igen:

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lyrik på en söndag A

  1. bai skriver:

    Så kjekt at du henger deg på! Betre seint enn aldri 🙂

Kommentera

