Jag kunde inte låta bli…

Det har skrivits en del av recensionsexemplar runt om i bokbloggarvärlden den senaste tiden. Troligen härrör en del av diskussionen från Svensk Bokhandels sommarkatalog där några bokbloggare och förläggare intervjuades kring bokbloggar som fenomen. Piratförlaget ser möjligheten att nå fler läsare genom att skicka recensionsexemplar till bloggare, medan t.ex. Svante Weyler inte tror att bokbloggar har någon direkt betydelse. Jag har fått böcker från båda dessa förlag och läser just nu Himmel och helvete från Weyler Förlag. I söndags skrev jag om Anna Grues Judaskyssen som jag tyckte om. Hade jag inte gjort det skulle jag självklart skriva det. Det är dock inte att det är konstigt om bokbloggare generellt är generösa i sina recensioner. Jag läser det jag vill läsa eftersom jag inte arbetar som journalist utan skriver om böcker på min fritid. Varför skulle jag fråga efter ett recensionsexemplar av en bok jag absolut inte vill läsa?

En bok om dagen tycker som jag att det är ganska smart att skicka recensionsexemplar till bloggare då intresset för boken finns och chansen stor att det blir en recension och dessutom en positiv sådan. Jag känner dock inte igen ”problemet” med Albert Bonniers Förlag. Nu har jag visserligen inte haft anledning att be om så många böcker från dem, men jag har aldrig fått nej. De som är svårast är vad jag erfar Forum Förlag (som både sagt ja och nej), men däremot har jag fått böcker av Minotaur som i princip är detsamma vad jag förstår.

BookyDarling funderar kring hur bokbloggare står sig gentemot ”vanliga” bokrecensenter. Är det så att vi bara skriver snällt och gullar för att gratisboken egentligen är en muta?  Titti tipsar om ett radioprogram som handlar om detta med mutor.

Bloggen som format medger inte recensioner av den längd som dagstidningarnas kultursidor gör. Inte heller är det önskvärt. Jag föredrar bloggformatet som ger en lagom lång beskrivning av en bok. Ofta med en personlig touch. Genom att följa en blogg länge lär jag mig också vilken smak hon (eller han i enstaka fall) har och hur den stämmer med min. Detta gör att jag får 9 av 10 boktips från andra bokbloggare. En annan sida tror också att det är smart av förlagen att vara generösa och skulle gärna vilja se siffror på huruvida böcker det bloggas flitigt om säljer mer. Bokus har i alla fall med en lista på sin förstasida med de tio mest bloggade böckerna, men om det ökar försäljningen framgår inte.

Många böcker jag får vänder sig till ungdomar, då jag gärna läser böcker som jag tror kan passa mina elever och även är ansvarig för en hel del bokinköp på skolan. Argasso, Hegas, LL-förlaget, Rabén & Sjögren, Natur & Kultur samt B Wahlströms tillhör de förlag som är väldigt tillmötesgående. Det betyder också att jag läser och skriver om en hel del av deras böcker.

Från Pocketförlaget har jag (och många bloggare med mig) fått serien IRL. Resultatet? Bloggvärlden är fullständigt översvämmade av inlägg om dessa böcker och mina elever har läst flera av dem. Det handlar inte bara om att vi är smickrade för att vi fått gratis böcker, det vägrar jag att tro. Istället handlar det om ett bra urval av böcker för ungdomar som marknadsförs på ett kreativt sätt. Även Månpocket brukar vara generösa och från Alfabeta och W&W har jag också fått en del böcker. I dagarna kommer jag också att skriva om min första bok från Ica Bokförlag.

Några riktigt små förlag använder också bloggar i marknadsföringssyfte och de jag varit i kontakt med är Vomat Förlag och Sockerförlaget. Två förlag och två bra (väldigt olika) böcker Maskerad för barn och Vi har redan sagt hejdå för vuxna (typ i alla fall).

Ordfront kör samma princip som Piratförlaget och låter även bloggare beställa böcker att recensera. Norstedt vill gärna att bloggen ska ha några läsare, vilket även gäller Forum. Ett rimligt krav. De och även andra förlag vill ha en länk till inlägget när recensionen är skriven. Också ett väldigt rimligt krav.

Är det kravfyllt med recensionsböcker undrar Dolly? Nej det är kul. Jag läser mer än någonsin och jag tycker att det är fantastiskt roligt. Den dagen det inte är kul slutar jag. Det är som sagt en hobby att blogga, inget jobb. Inte för mig i alla fall. Jag blir fortfarande glad när det dimper ner en bok i brevlådan, men jag ser det inte som en självklarhet och kan absolut förstå de förlag som är restriktiva med recensionsexemplar.

Är det då så att bokförlagen förlorar köpare genom att skicka ut gratisböcker? Det har jag svårt att tro. Jag köper (tyvärr) lika mycket som förr, lånar nästan lika mycket från biblioteket, men har helt skippat bokhandlarnas lånecirklar. Det som förändrats mest sedan jag började blogga är antalet böcker jag läser och bredden på min läsning.

Slusatsen då? Förlagen får göra som de vill såklart, men jag tror att det är bra om ett företags produkter syns även på bloggar och twitter. Nu är jag bara bokbloggare och inte marknadschef, så min åsikt väger inte tungt. Jag är dock glad för de böcker jag fått och passar på att tacka alla förlag som förgyllt min läsning det senaste året.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag kunde inte låta bli…

  1. En bok om dagen skriver:

    Bara en detalj: Jag skulle inte säga att det är ett ”problem” att Bonniers har varit, eller stundtals är, restriktiva. Det är endast ett fåtal gånger jag har hört av mig till dem, och det har säkert funnits goda skäl till deras ställningstagande dessa gånger. Det kan rentav vara så att det är så länge sedan jag hörde av mig till dem att det inte fanns på kartan att skicka böcker till bloggare då. 😉

    Jag har missat det där i Svensk bokhandels sommarkatalog och jag ser inte att det finns någon länk till någon sådan text på sidan som du länkade till. Finns bara i pappersformat, kanske?

    • Lilla O skriver:

      Har bara hittat artikeln i papperskatalogen. Menade inte att du tyckte att det var ett problem, men många har just Bonniers som exempel på förlag som inte skickar böcker så gärna.

  2. Helena skriver:

    Jag tror inte heller att förlagen förlorar köpare på att skicka ut recensionsexemplar. De böcker jag får för bloggens räkning hade jag troligen lånat på biblioteket annars (och nu lånar jag andra istället så den statistiken sjunker inte heller) och det händer att jag köper ett eget ex att ge bort om jag tycker att boken är bra. Dessutom tipsar jag ju alla jag stöter på om bra böcker så jag tror nog att det lönar sig 🙂

Kommentera

