En trädgårdsbok för mig

Jag gillar min trädgård. Varje höst gräver jag och grabbarna ner ett gäng lökar, på sommaren köper jag fina perenner på känsla och hoppas att de ska trivas. Gör de inte det kommer jag förhoppningsvis ihåg att inte köpa samma sort nästa år och om de tar över halva rabatten brukar jag dela och flytta.

Kerstin Engdahl har skrivit en trädgårdsbok i min smak med den tydliga titeln Nybörjarens lata trädgård. En bok fylld av handfasta tips och passande växter för alla delar av trädgården. Beprövade latmasksknep finns det en hel del och många av dem kommer att passa mig och min trädgård alldeles utmärkt.

I år ska jag satsa på självsående varianter tror jag. Aklejor och vallmo. Några fler klättrare blir det också om vi bara får upp ett nytt plank framför komposten. Annars får det vänta ett tag till. Några buskar eller träd mot grannen tror jag att vi behöver investera i. Inte för att de stör, men för att stigen mellan oss börjar bli ett väldigt populärt promenadstråk.

Tillbaka till boken då. Det är en bra bok. Tydlig, snygg och faktiskt rolig till och med när man som jag läser den från pärm till pärm. Framöver blir det nog mest blädder, men jag är säker på att den fungerar som uppslagsbok också.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En trädgårdsbok för mig

  1. Cissi skriver:

    Den där måste jag lägga på minnet. Vi har en stor tomt men ingen rabatt (har bott där 1,5 år bara) så det börjar bli dags att sätta sina egna spår. Men eftersom jag hellre läser än bok än att rensa ogräs så får det inte vara projekt som kräver för mycket omvårdnad.

Kommentera

