Konsten att fira Världsboksdagen

Tänk om man kunde få ledigt för att sitta hemma och läsa en så här viktig dag. Försökte sälja in idén till min chef och kryddade lite med en önskan om ikappläsningssemester, men han köpte inte konceptet.

Eleverna får hänga lite i biblioteket med skolbibliotekarien då jag kommer att överge min kära kollega för att delta i ett uppföljande möte med storchefen om nästa års organisation. Som det ser ut nu har vi minst 30 elever extra, vilket ger ett elevunderlag på ca 80. Nästan en fördubbling alltså. Det är bara IV, hur det blir på IVIK vet vi inte, men det vi vet är att vi troligen kommer att ligga över det som egentligen är sagt som maxantalet redan vid terminsstart. Lägg till detta en tänkt personalminskning med två tjänster och inse att det känns en aning tungt.

Efter ett sådant möte känns det bra att kunna koppla av med att se på årets skolcabaret. Sen får det allt bli lite extra läsning trots allt. Boken jag läser nu, Himmel och helvete är ruskigt bra, men måste läsas långsamt. Ytterst frustrerande. Jag är nämligen riktigt sugen på att ge mig i kast med Blodläge av Johan Theorin.

Det skulle ju visserligen kunna hända att chefen beviljar betald ikappläsningssemester, men troligen är det kvällen som får ägnas åt böckerna. Den barnfria helgen icke att förglömma.

Hur firar du Världsboksdagen?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Konsten att fira Världsboksdagen

  1. Helena skriver:

    Jag tycker att din chef borde vara mer lyhörd och lyssna till sina anställdas behov – en ikappläsningssemester låter ju som ett perfekt sätt att fira Världsbokdagen. Själv tänker jag fira med lite skrivande, lite läsning och en recension av en riktigt bra bok senare idag på bloggen.

  2. Ylva skriver:

    På gymnasiet kör vi igång med bookcrossing (www.bookcrossing.se) och F9-skolan jag vickar på har skattjakt, där skatten såklart är en bok.

  3. evacecilia skriver:

    Har dina chefer tänkt på att IV-eleverna måste ha med sig 8 eller 12 betyg efter nästa läsår för att vara behöriga till nationella program om GY11 går igenom? Låter knepigt att få till om det ska dras in tjänster…

    Världsboksdagen ”firade” vi redan igår på skolan (bibliotekarien är ledig på fredagar) – med bl.a. bokbyte, dikt- och novelltävling och bokillustrationer. Om lärarna gör något extra i klassrummen idag vet jag faktiskt inte.
    Själv ska jag sätta mig i solen och läsa när jag kommer hem från jobbet :).

    • Lilla O skriver:

      Nej. Framförhållningen verkar tyvärr inte vara den bästa. Mötet var ganska så konstruktivt trots allt, men visst hade vi behövt de två tjänsterna och mer därtill för att kunna möta kraven inför GY11.

  4. Maria skriver:

    Vilken tur att du påminde mig! Jag har precis börjat läsa ”Janusstenen” som du rekommenderade, så jag ska i alla fall försöka ägna lite tid till läsning nu på förmiddagen. Och jag också så sugen på att börja med ”Blodläge”! Men den har jag inte lånat på biblioteket utan köpt, så där behöver jag egentligen inte stressa.
    Trevlig bokdag!

  5. Eli skriver:

    Jag hade egentligen tänkt vara ledig och läsa idag, jag har en sån härlig bokhög att ta itu med, men så kunde jag inte motstå att jobba lite extra, lite halvt arbetsnarkoman som jag är, så det blir jobb istället för läsning för mig. Kanske att jag läser lite Sarah Waters eller Anders Björkelid (hans nya Eldbärare fick jag på biblioteket idag, lycka!) när jag kommer hem vid 22-snåret.
    Jag tycker det är märkligt att din chef inte köpte konceptet. En sådan bra idé som din!

Kommentera

