Lyrikk på ein søndag – B

Jag fortsätter och arbeta mig ikapp Bais lyrikalfabet som egentligen publiceras på söndagar. Dags för bokstaven B:

1. B står for barndom. Presenter eit dikt du hugser frå barndommen din.

Det får bli en sång som jag älskade som barn med text av Jeanna Oterdahl:

Har du sett herr Kantarell, bor i enebacken?
Han kom dit i förrgårkväll med sin hatt på nacken.
Den är gul och den är grann, passar just en sådan man,
passar åt herr Kantarell bort i enebacken.

Har du sett fru Kantarell i den gula kjolen?
Hon är rund och glad och snäll, skiner rätt som solen.
Jämt hon har ett rysligt fläng, tidigt uppe, sent i säng.
Alltid glad, fru Kantarell i den gula kjolen.

Alla barnen Kantarell, hundra visst och mera,
krupit upp ur gräsets fäll och bli ständigt flera.
Alla knubbiga och små med små gula koltar på
komma barnen Kantarell, hundra visst och mera.


2. Presenter ein diktar på B, gjennom eit dikt.

Min poet på B är Vizma Belševica och trots att jag publicerat min favoritdikt en gång gör jag det igen.

Jag ska samla alla dina likgiltigheter:
till den sista – allra minsta.
Jag ska tänka att jag inte ska tänka på dig.
Hela tiden ska jag tänka på det.

Jag ska inte fråga: Är det avsikt eller slump
som spärrar vägen mellan våra liv.
Jag ska vänta för att säga: Jag ska inte vänta.
Hela tiden ska jag vänta på det.

Jag ska förhärda mitt hjärta
mot tillfälliga stunder av ömhet
Jag ska hoppas att jag aldrig ska hoppas på något,

och inte räkna regndropparna
som i blindo immar för höstens fönster
när jag tänker att jag inte tänker på dig.
När jag hela tiden tänker på det.

3. Det er 100 år sidan Bjørnstjerne Bjørnson døydde i år, og vi feirer Bjørnson-året. Kva forbind du med denne diktaren?

Jag vet väldigt lite om Bjørnstjerne Bjørnson. Jag vet att han fick Nobelpriset 1903 och tror att jag läste något av honom under de korta veckor jag studerade norska på Universitetet.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lyrikk på ein søndag – B

  1. bai skriver:

    Så herlege rytmar det var i den sangteksten!

    Og diktet av Belsevica var veldig sterkt! Ho er ein ukjend forfattar for min del, så takk for tipset!

Kommentera

