Fira med Gudrun

I morgon är det en stor dag. Jag fyller 36 år, men det är faktiskt inte det jag tänker på i första hand. I morgon är det dessutom Genusdag på min arbetsplats och huvudtalaren är Gudrun Schyman. En av mina största förebilder och som en av arrangörerna hoppas jag kunna få byta några ord med henne.

En Genusdag, varför ska vi ha det egentligen? Ja, varför inte? Frågan om att bryta normerna och våga tänka utanför de mer eller mindre oskrivna regler som styr våra liv är ständigt aktuell.

I idrottshallen kommer de politiska partierna (ja alla får komma) trängas med RFSL. Amnesty kör föreläsningar på sneställt-temat i några klasser, Utväg i andra. Det blir teater, serieutställning, yrkesrepresentanter och en massa andra aktiviteter.

Klockan åtta ska jag och mina genuskollegor börja fixa och under dagen kommer 1600 elever förhoppningsvis lära sig en massa saker. Jag ser fram emot arrangemanget och då inte främst för att jag råkar bli ett år äldre.

Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fira med Gudrun

  1. violen skriver:

    Grattis i förskott Lilla O!

  2. Annika skriver:

    Ett stort grattis på födelsedagen!! 🙂

  3. Nina skriver:

    GRATTIS!
    Å va spännande och BRA med genusdag.
    Hälsa Gudrun 😉

  4. Helena skriver:

    Grattis på födelsedagen! Hoppas du får en riktigt bra genusdag med Gudrun 🙂

  5. evacecilia skriver:

    Spännande! Hoppas dagen blir toppen och att eleverna går hem med många nya funderingar i skallen 🙂 !

    Och grattis på födelsedagen!

  6. L.H. skriver:

    Grattis! Låter som en spännande dag.

  7. Cissi skriver:

    Grattis på födelsedagen!

  8. Ping: Tweets that mention Fira med Gudrun « Lilla O -- Topsy.com

Kommentera

