Kulturfyra om starka kvinnor

Veckans Kulturfyra handlar om starka kvinnor och vi uppmanas att tänka efter och svara:

1. Vad betyder ordet stark för dig?

Stark för mig har ingenting med muskler och göra. Den som är stark har integritet och en inre styrka som gör att han eller hon alltid vågar vara sig själv, stå för sina åsikter och resa sig efter varje nederlag.

2. Vilken är din favorit bland kvinnliga författare eller bland musiker eller konstnärer?

Författare jag tycker om är Maria Ernestam som snart kommer med en ny bok och Märta Tikkanen som alltid vågar vara ärlig. Det finns många fler förvisso. Musiker är lite knivigare, men Maia Hirasawa är en favorit. Hon är en fantastisk musiker som verkar ha stenkoll på minsta lilla detalj när en skiva blir till.

Konstnärer till slut och då säger jag Karin Larsson som fick stå i skuggan av sin kände make och inte fått något riktigt erkännande förrän långt efter sin död. Sorgligt med alla begåvade kvinnor som inte fått synas.

En nutida konstnär som jag tycker är synnerligen modig är Elisabeth Ohlson Wallin som gjorde Ecce Homo utställningen. Fantastiska bilder med ett viktigt budskap. Se människan. Se alla människor.

3. Vilken är din favorit bland kvinnliga politiker?

En politiker som alltid är påläst och duktig är Maria Wetterstrand. Hon lyckas kombinera karriär och familj och det finns inte någon som sätter sig på henne. Hon är också företrädare för ett parti på uppgång och kan definitivt ta åt sig en hel del av äran för detta. Möjligen kan jag ibland tycka att hon nästan är för seriös, något som säkert är vanligt hos unga kvinnor inom politiken. Det borde gå att släppa loss utan att mista respekten.

Gudrun Schyman däremot släpper loss med råge och drar sig aldrig för att provocera. Blir man inte älskad kan man i alla fall inge människor någon slags känsla, som Hjalmar  Söderberg så klokt påpekade. Jag tycker att Gudrun Schyman lever upp till min definition av en stark människa. För mig är hon en stor förebild.

4. Finns det någon kvinna som inspirerat/inspirerar dig?

Min mamma inspirerar mig inte minst i mitt yrke då hon efter snart 40 år alltid utvecklas och är först med det senaste. Hon har lärt mig att stå upp för mig själv och att protestera om jag känner mig orättvist behandlad istället för att lida i tysthet. Hon har också lärt mig att det inte kostar någonting att vara trevlig och byta några ord även med dem man inte känner.

Detta inlägg publicerades i Funderingar och märktes . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kulturfyra om starka kvinnor

  1. Nina skriver:

    Jag imponeras också oerhört av Gudrun!

  2. SB skriver:

    Intressant lista, men jag vet inte om jag är så väldigt imponerad av Maria Wetterstrand som typ resten av befolkningen – Sveriges minst granskade makthavare. Inte för att jag tror att hon inte har rent mjöl i påsen eller att hon inte verkar vara påläst, men vem är hon? Hon syns ju knappt i några partiledardebatter alls och sådär. Det är Peter Eriksson som tar det mesta, Wetterstrand verkar vara väldigt noga med att aldrig jobba helg och så vidare (vilket i vissa sammanhang kan ses som föredömligt om man är småbarnsförälder. Peter, Mona och Lars är ju inte småbarnsföräldrar mer t.ex.)
    Jag bara undrar varför folk lägger så mycket tilltro till en människa som de knappt vet någonting om. Betänk att Mona Sahlin faktiskt är den statsministerkandidat som har mest regeringserfarenhet av alla statsministerkandidater någonsin, till och med mer än statsministern själv! Det är värt att tänka på i alla fall.
    Värt att läsa: http://nsd.se/opinion/ledare/artikel.aspx?ArticleId=5306728

Lämna en kommentar