Shortlist i maj

Jag har faktiskt lyckats läsa många av de böcker jag skrev om i förra läsuppdateringsinlägget och tänkte ge er (och mig själv) en liten försmak av vad som kan komma att läsas i maj.

Statistiken från 2009 visade att könsfördelningen var lite ojämn med 59% till kvinnliga författare. I maj känns det som om gubbarna kommer att jämna ut årets statistik.

Måns Kallentofts Vårlik med ett riktigt snyggt, glassigt och därtill brutalt omslag ligger på tur, så även Jo Nesbøs tegelsten Pansarhjärta och John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna. Tre böcker jag ser fram emot. Jag håller också på med den lättlästa versionen av Låt den rätte komma in som heter Vampyren i Blackeberg.

Alex James den stackaren har jag nästan glömt bort, men jag ska allt ta tag i Bit of a Blur igen. Halvläst är också Krigets skola av Alexandre Najjar. På fredag ska vi ha bokträff och prata om Jonas Karlssons Den perfekte vännen, så det är dags att komma igång med den också.

Bland ungdomsböckerna ser jag mest fram emot Det är så logiskt. Alla fattar utom du av Lisa Bjärbo som kom med posten idag. Döden i dina ögon av Rachel Ward verkar också väldigt bra.

Lyrans resa blev det inte mycket av i april för min del, men i maj hänger jag på igen. Maj bjuder på Boktjuven av Marcus Zusak.

Månadens deckarförfattare är Deon Meyer vars Dead before dying redan är inköpt. Förra månadens författare Yrsa Sirgurdardottir läser jag just nu och det verkar lovande så här långt. En bok som jag fått att recensera och sedan glömt av är Någon sorts frid av Camilla Grebe och Åsa Träff så den ska jag försöka hinna med också. Om inte denna månad så definitivt innan bok nummer två Bittrare än döden kommer ut i augusti.

Emily Dickinson ligger närmast på tur i Lyrikutmaningen och efter att ha läst fantastiska Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl (recension kommer så fort den är färdigsmält) är jag sugen på att läsa mer om Ellen Key. Pennskaftet av Elin Wägner ligger dessutom i en av mina bokhögar och väntar på att bli läst.

Ett drygt tiotal böcker på läslistan de närmaste veckorna alltså. Ganska rimligt. Jag älskar att planera och skriva listor, men följer dem inte alltid. Lite frihet måste man ha även som läsande bloggare!Hur ser din läsplanering ut? Brukar du ens planera din läsning?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Shortlist i maj

  1. Maud skriver:

    Planerar absolut inte vad jag ska läsa. Det bara blir!
    Håller på med ”Lilla stjärna” av Ajvide och den verkar lovande!
    Har inte älskat Kallentofts böcker, men kanske borde jag prova på ”Vårlik”?
    Dubbeltydig titel! =)
    Ha det bäst!

  2. Karin Berg skriver:

    Har läst lilla stjärna. Bra, blodig och mycket mörk. Gillar den. =)

  3. Margareta skriver:

    Vad kul att jag vet vem det var som skickade ett så fint vårpaket.Tack så jättemycket!
    Hoppas att du får en fin vår och sommar

  4. Ping: Tweets that mention Shortlist i maj | Lilla O -- Topsy.com

  5. mariasbokliv skriver:

    Brukar inte planera vad jag skall läsa men nu är det så många böcker och så lite tid så nu måste jag försöka planera fram nån slags prioriteringar

Kommentera

