Debatten är inte slut

Skolan kommer att vara på mångas läppar de närmaste månaderna. I alla fall fram till valet för att sedan falla i glömska trots alla fina löften om pengar till skolorna och status för lärarna. I Sydsvenskan skriver Metta Fjelkner och Gustav Fridolin om vikten av att öronmärka pengar till skolan. Jag håller med. Det räcker inte att statliga pengar förs in i kommunernas allmänna konkurs. De måste nå dit de ska också. För mig som lärare ser jag självklart att adressen är skolan och då gärna utan att kommunerna höjer lokalhyrorna för att samtidigt suga ut samma skolor som de sägs vilja gynna.

Något annat som debatterats flitigt är lärarnas arbetstider och på Skolvärlden på nätet kan man idag läsa en debattartikel av Patrick Reslow och Martina Jarnbring Palm, moderata politiker i Malmö som har insett att det blir dyrt och komplicerat att förändra arbetstiden. Precis det skrev jag om här. Jag hoppas att de får med sina partikamrater på sin linje.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

