Så sant som det är sagt

I Anneli Jordahls bok Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) träffar Ellen Key August Strindberg på ett litterärt samkväm. Hon skäms lite för att hon dröjt så länge med att läsa hans Röda Rummet och skriver sedan följande i ett brev till Urban von Feilitzen:

” […] det kan vara så med omtalade böcker, de litterära succéerna vill man inte läsa när varenda själ gjorde det, sorlet gör att man knappt uppfattar vad som står på sidorna. Man ska läsa när pratet har klingat av och andra titlar är i svang.”

Jag känner igen känslan. När ”alla” har läst och ”alla” skriver och pratar om en bok är det inte så lockande att läsa den. Den är på ett sätt redan färdigläst. Därför är jag glad att få nöjet att läsa recensionsexemplar. Då är böckerna nya och fräscha. I alla fall nästan.

Därför undviker jag gärna blogginlägg om böcker som jag planerar att läsa inom en snar framtid för att sedan återkomma till dem när jag läst och skrivit själv.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Så sant som det är sagt

  1. Helena skriver:

    Kan bara hålla med. Recensionsexemplar är en bra lösning och att låna riktigt gamla och bortglömda böcker på biblioteket. Tyvärr är jag ju likadan med film vilket fått till följd att jag väntat lite väl länge med att se riktigt bra filmer. Men till slut lägger sig ju hypen och då kan man ju göra ett försök 🙂

  2. Ping: Tweets that mention Så sant som det är sagt | Lilla O -- Topsy.com

  3. snowflake skriver:

    Men då blir ju du en av de där som gör att andra inte vill läsa…
    Ingen anklagelse, men ett problem som jag själv känner att jag har.

  4. Ylva skriver:

    Jag blir sådär anti när en bok är för upphaussad och orolig att jag inte ska tycka att den är bra. Det kan ta några år innan jag ger mig på böcker även fast jag vill läsa dem, som nu senast med Svinalängorna. Jag har inte läst Dan Brown eller Stieg Larsson och de känns inte som något för mig, men jag kanske läser dem ändå så småningom.

Kommentera

