Halvseg isländsk historia

Det tredje tecknet är den första av Yrsa Sigurdardóttirs böcker om Þora Guðmundsdóttir. Förnamnet uttalas Thora och just huvudpersonen är det som gjorde att jag tog mig igenom boken. Þora är jurist och bor ensam med sina två barn. När en tysk student hittas mördad på universitet i Reykjavik och mördaren hittas borde fallet vara löst och avklarat, men familjen är inte nöjd. De tror att mannen som polisen häktat för mordet är fel person och låter en av sina anställda Matthew kontakta Þora för att de gemensamt ska lösa fallet.

Redan där tappar jag bort mig i historien. Det känns allt annat än trovärdigt och när utredningen sedan blir en orgie i mer eller mindre knäppa fornnordiska riter blir det helt klart för mycket. Den mördade Harald verkar ha varit annorlunda för att uttrycka sig milt och hans vänner är också väldigt udda. Riktigt skumma människor alltså och inte speciellt trovärdigt tecknade.

Dessutom är det väldigt många ledtrådar som lämnas för att sedan återkomma långt senare. Jag tycker verkligen inte om när man vet att någon kommit på något betydelsefullt och författaren sedan lämnar det spåret helt. Detta gör att historien går på tomgång långa stunder. Jag blev helt enkelt uttråkad och skummade till slut sidorna för att nå slutet.

Jag gillar som sagt Þora, men i övrigt är jag inte speciellt förtjust i aprils författare. Möjligen ger jag henne en chans till, men då får någon ge mig ett väldigt bra argument. Språket är bra, men fallet som ska lösas ointressant och tempot obefintligt. Ingenting för mig helt klart.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Halvseg isländsk historia

  1. Boktoka skriver:

    Vill minnas att jag inte heller var så förtjust i denna författare. Men jag säger nej! Inga fler chanser får hon. Det finns alldeles för många författare för att en medelmåttig deckarförfattare ska få fler chanser. Då testar jag hellre en annan medelmåttig deckarförfattare så vet man det också. Eller tänker du verkligen läsa mer?

    • Lilla O skriver:

      Nej jag läser inte mer, i alla fall inte just nu, om det inte börjar välla in kommentarer som berättar att den andra boken i serien är absolut fantastisk.

  2. Ping: Tweets that mention Halvseg isländsk historia | Lilla O -- Topsy.com

  3. violen skriver:

    Men ge inte upp! De andra två böckerna är mycket bättre! Jag var inte alls förtjust i den första (konstig historia framförallt) men gillar just Island så jag läste även den andra…… och sen den tredje och nu är jag fast för Sigurdadottir. (När kommer den fjärde? Undrar jag nu!)

    Även min man har läst de två senare och gillade hennes sätt att skriva, hon sticker ut lite. Men han slapp förstås den första boken för den hade jag ju redan avfärdat…….vissa har tur!
    😉

    Nu ska jag ju inte tvinga nån att läsa nånting, vi lever i ett fritt land, men det är min upplevelse av Sigurdadottir.

    • Lilla O skriver:

      Jag gillade också det isländska och jag vet att du tidigare sagt att de andra är bättre. Det är därför jag inte är redo att ge upp helt, men just nu är läslistan fulltecknad!

  4. Boktoka skriver:

    Hm… Måste man tänka om alltså?
    Ser nu att det var tvåan jag läste och inte gillade. Kanske inte tänka om ändå då…
    Äsch vi får la se! 🙂

Kommentera

