Vi är många om ansvaret

En ny undersökning från Skolverket visar att de flesta elever trivs i skolan och med sina lärare. Undersökningen visar dock också att många lärare tycker att det är svårt att hinna individanpassa undervisningen och att det är en sak att upptäcka elever i svårigheter och en annan att faktiskt kunna hjälpa dem. Många lärare funderar också på att byta yrke och med dagens arbetssituation och SKL:s klantiga utspel har jag också börjat snegla utanför skolan för första gången.

Läraryrket är inget ensamarbete. Inte längre. Det ska inte vara det och jag skulle vilja gå så långt som att säga att det inte får vara det. Det är oansvarigt att inte samarbeta kring elever.

När jag ibland mår lite dåligt inser jag vilket bra program jag arbetar på och i vilket fantastiskt arbetslag. Jag har fantastiska kollegor som alla gör allt de behöver och gärna lite till. Det betyder att jag aldrig behöver bära stress eller oro själv.

Varannan vecka har vi handledning tillsammans med en utomstående handledare och det är till stor hjälp att sätta ord på den frustration vi ibland känner och få feedback både från kollegor och från någon som faktiskt inte är helt hemmablind. Handledningen bidrar också till det mycket öppna och tillåtande klimat som vi har.

Det finns också en elevhälsogrupp kring eleven med kurator, coach och speciallärare som kan ta över eller stötta om det blir för mycket kring en elev.

Nu tycker jag dock inte att skolan ska eller bör ha ensamt ansvar för utsatta elever. Vi har ett bra samarbete med de personer kommunen som är ansvariga för nyanlända och det är en stor hjälp. Inom programmet arbetar många för att sekretessen mellan kommunens olika instanser ska anpassas till elevens behov. Egentligen ska skolan få veta allt som kan gagna eleven, men det behövs ett stabilt samarbete för att detta ska skötas snyggt.

Jag skulle också önska ett bättre samarbete med Arbetsförmedlingen då många av mina elever kommer att behöva deras hjälp då studierna på IVIK är över. De som ska studera vidare kan vi hjälpa, men vill de hitta annan sysselsättning måste skolans ansvar sluta och lämnas över till någon annan.

Kommunen har ett uppföljningsansvar och det är väldigt viktigt att inte bara skolan får ta det reella ansvaret för elever som har det lite extra svårt. Jag skulle vilja se fler kombinerade tjänster där samma person till exempel kunde anställas av både socialtjänst och skola och fungera som en kontaktperson för eleverna både i skolan och på fritiden. Jag tror att det hade varit väl investerade pengar.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vi är många om ansvaret

  1. Cinnamon skriver:

    Jag skulle oxå vilja att mitt arbetslag fick handledning av någon utomstående. Man blir hemmablind. Jag jobbar i ett området där 58% av eleverna är utlandsfödda och där ännu fler har ett annat modersmål, det är ett hårt socialt belastat område med många missbrukande föräldrar, många skilsmässomfamiljer osv.
    Det är tur att mitt arbetslag fungerar så bra, annars skulle vi aldrig orka. I min kommun tycker nämligen politikerna att assistenthjälp bara ska ges till elever med fysiska handikapp. Inte till elever med ADHD som river stället om man inte hinner avleda dem.
    Jag tycker jättemycket om mina elever och tycker att det är ett givande och roligt jobb men det känns som om jag inte räcker till.

    • Lilla O skriver:

      Handledningen är guld värd, men det är första jobbet jag har det på. Det är skönt med ett så öppet klimat som handledningen ger. Ingenting som ligger och pyr.

  2. Handledning är guld värd om man har, som du skriver, ett öppet klimat där man kan lyfta tunga frågor och funderingar.

    Jag håller med dig om att samarbetet kring barn/ungdomar borde kunna vidgas och att socialtjänst, skola (och polis) kunde närma sig varandra och arbeta förebyggande tillsammans.

Kommentera

